På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190527

HMS Falken

På söndag kväll meddelade sekonden att det såg ljust ut med roderreparationerna.
Han rekommenderade att vi hoppade i bingen för att vara utvilade inför kommande sträckkörning till slutdestinationen, varvet på Öckerö. Sagt och gjort, efter många timmars flitigt meckande från besättningen och teknikerna från varvet i Simrishamn stävade vi ut från slussen i Kiel.

Nästa etapp på resan var genom Stora Bält i Danmarks farvatten, och under Stora Bältsbron. Bron var imponerande hög, och en milstolpe på vägen hem. Under hela resan från Kiel har vi hållit god fart genom att både gå för motor, men även hissa tre av nio segel. Klyvaren, stagfocken och gaffelfocken bidrar både till farten, men också till att stabilisera gungningen ombord. Somliga av oss kände sjösjukan komma smygandes efter ett par dygn till kaj, men alla hade gott mod och behöll lyckligtvis frukosten. Skepparna gav även order om att beslå storseglet för att spara tid till återställandet som kommer gå av stapeln imorgon bitti. Under det hårda arbetet tog vi 14:30 en gofika bestånde av det sedvanliga kaffet, men till detta bjöd kockarna på en överrasknings-glassbuffé. Då fick vi äta så mycket glass vi ville, för annars skulle det slängas.

Nu när resan börjar lida mot sitt slut märker man att folk börjar slappna av och komma in i rutinen. Även nyckelbesättningen, där somliga har varit ute i flera månader, börjar se ljuset i tunneln och moralen är skruvad upp från 10/10 till 11/10! Under det första kvällspasset har skepparns fria lekt rappakalja med sjötermer, men även lite annat smått och gott! 1:a Kocken vet nu till exempel vad Mimkry innebär, och många har lärt sig vad en Kaus är för något. Det är ju alltså metallförstärkningen inuti ett splitsat öga på en tamp.  Nytta med nöje i dess renaste form!

Tack vare vindstyrkan har vi fått ta del av lite ”riktig” segling. Det blåser ~ 10m/s och det går ganska gött med vågor. Vattnet har för första gången på vår resa smugit upp i rännstenen. Som mest har vi lutat 14° idag. Under dagen har vi legat på ca 9,8 knop, vilket är långt och väl över den minsta gränsen för att hinna i tid.

För Styrbords vakt återstår drygt 45 minuter på vår vakt (20.00 till 00.00). Vid vaktförfångingen 00.00 väntar det nattskaffning och samtliga kvarter kommer hjälpa till på däck med att bärga de sista segeln; Klyvare, Stagfock och Gaffelfock inför ankomst till Öckerö. Styrbords skeppsbåt, a.k.a Gummibåten skall även svängas in och läggas i sin vagga. Vad gäller morgondagen väntar rengörning, återställning och mer städning. Eftersom både vi i elevbesättningen ska mönstra av och HMS Falken ska läggas upp på land i drygt åtta veckor för vård och reperationer efter årets resa skall ett så kallat ”Rent skepp” och andra förberedelser genomföras.

Det var allt för denna kväll, hoppas ni lärt er något nytt och fortsätter läsa bloggen även efter vår avmönstring då Gladans besättning kommer ta över stafettpinnen!

Trevlig kväll önskar Toppsgast Granlund och Pekegast Götborg.

Fair winds and following Seas.

P.S. Mimikry innebär att ett ofarligt djur/växt genom evolution liknar ett farligt djur av liknande storlek och färg. Till exempel Blomflugornas (Syrphidae) gulsvarta färg, som ska efterlikna getingarnas karaktäristiska ränder. Detta för att lätt bli förväxlade med en farligare art. D.S

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *