Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190210

Linus Grann

Då var det min tur tillslut!

Albin Carlsson heter jag, nyss fyllda 20 år, faktiskt här ombord på falken. Det var lite speciellt. Dels för att jag i princip aldrig firat hemifrån förut, men också för att jag synnerligen aldrig fyllt år utomlands. Besättningen hade uppställning som vanligt, så kommer sekonden fram och säger att det är någon som fyller år. Jag får ställa mig framför alla och ta emot en rungande fanfar mitt ute på Atlanten.

Dagen till ära, har vi till en början haft vår första nattsegling. Det innebär kort och gott att vi inte stannar över natten för att ankra. Vi går post dygnet runt, vilket ger lite sömn och krasst humör.
Morgonen kommer och vi närmar oss den sista ön i vår resa: La Gomera. Resten av tiden in till kaj övas rutinen vid ”Man över bord”. Tråkigt nog övas det med boj och inte en riktig person, vilket hade gjort det hela lite roligare. Förfarandet går till som följer: Boj i vattnet. Besättningen ropar och håller koll på bojen. Vakthavande officer styr båten tillsammans med en av oss som styr, i hopp om att kunna rädda den nödställde bojen. Den fiskas upp med en lång pinne med krok. I folkmun kallad ”Bärling”. Vi kör denna övning ca 5 gånger. Rykten säger att befälen hade en liten tävling i vem som kunde navigera båten och få upp bojen snabbast. Vi fick även en snabblektion i att köra gummibåt (RHIB) av köksmästaren, ifall vi skulle behöva rädda en nödställd i vatten. Det blev glasklart den hårda vägen, att full gas ofta är det bästa alternativet när det går lite sjö.

Väl framme i hamnen övades det på förtöjning och losskastning. Och jag är ju inte den som är den. Men undertecknad här är bäst på att kasta linor (kasttåg) till kaj utan att de trillar i vattnet. Jag har kocken som vittne. Vi lade till och kastade loss från hamnen ett flertal gånger för att drilla in förfarandet riktigt rejält. Vilka stationer man hade roterade man över tid så alla fick prova på att tex. hala förtöjningsgods, hålla fender, samt ta emot linor på land.

När vi äntligen lagt till sista gången hade vi en välbehövd permission för att runda av kvällen. Snart väntar hängbingen.

Tack för mig
// Albin Carlsson

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *