Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190211

HMS Falken

Då var det visst dags för mig att skriva ett resebrev. Under morgonen hade vi uppställning på däck och jag räckte upp handen för att ställa en fråga, då fartygets 2.O (andra officer) frågade om någon ville skriva resebrev. Mina tankar måste just den sekunden ha varit någon annanstans, helt plötsligt vart jag utpekad att knappa ihop detta lilla meddelande.

Hej, jag heter Christofer Isakson och jag är en av rekryterna ombord på HMS Falken denna segling. Vi är 11 stycken blivande vapentekniker från Sjöstridsskolan, Karlskrona som blivit nedskickade till vackra Gran Canaria för att bli utbildade i sjömanskap. För er som inte vet vad sjömanskap innebär så är det lite som att vara i trotsåldern. Ni vet när små barn insisterar på att de minsann kan själva, ja lite så är det att ha bra sjömanskap. En tamptillverkare kanske erbjuder en sjöman att han kan få sin tamp med en perfekt färdigsplitsad ögla på slutet, då de vet att det är just en sådan tamp sjömannen behöver. Men då tar sjömannen illa vid, och skriker förargat ”JAG KAN SJÄLV” och spenderar resterande lediga kvällar den veckan uppe på däck där han försiktigt utövar inlärningstekniken, gör om, gör rätt. Eller som när sjömannen introduceras till ett perfekt dimensionerat, viktbalanserat och färgsatt kasttåg men istället föredrar att knopa ihop små klot av tamp. Kort sagt kan man säga att sjömanskap innebär att du återvinner och pysslar istället för att köpa nytt, det är i alla fall min syn på det hela.

Hur som helst, detta dygn seglar vi ifrån La Gomera tillbaka mot vår utgångspunkt och då även slutmål, Las Palmas. Klockan är nu 14.35 och jag är för tillfället den fria vakten vilket innebär att jag är ”ledig”. Klockan 16.00 roterar vi vakterna och jag samt mina kvarterskamrater blir då istället vaktens fria, där vi konstant ska vara bereda på att understödja fartygets framförsel genom att hala, fira och spänna i olika tampar. Klockan 18.00 kommer vakterna att rotera igen och då blir vi fria. Mitt kvarter kommer sedan från 20.00 fram till 00.00 att gänga ror, sitta bereda med frälsarkransar samt bemanna förtoppen med utkik. Hoppas bara man hinner sova lite inatt.

 

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *