På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190208

HMS Falken

Hej från ett soligt Teneriffa!

Dagen började som den alltid brukar här på HMS Falken, uppstigning 6.30 (dem väcker oss med hög rockmusik i högtalarna så man kommer verkligen upp snabbt ska jag tala om) därefter god frukost. Man blir alltid tilldelad olika typer av alternativ vid frukosten, så det finns alltid något som passar alla individer utifrån smak och tycke.

Vi fortsatte sedan vår segling vidare mot ett av våra två stopp den här resan, nämligen Teneriffa, Santa Cruz. Vi åkte en längre tid på öppet vatten med inget land i sikte. Det var så vackert, bara blått vatten så lång ögat kunde nå, trevlig besättning och trevliga kamrater. Vi fick även tid att aktivera sig utifrån eget behov. Många av oss tog detta tillfälle i akt att förhöra och träna på tampar vi fått i uppgift att lära oss, som vi senare under dagen haft förhör på. Dem olika tamparna är dagliga redskap vi använder oss av när vi under dagtid arbetar och får lära oss vad alla tampar går till, och vad effekterna kan vara om man drar en tamp på olika sätt.

Att var ute på havet som vi nu är, vissa individer mer vana vid båtliv, medan andra inte. Men även att inte befinna sig på svenskt vatten, med en stor segelbåt, en besättning som har olika typer av krav dem ställer på oss och allt därtill kan vara både fysiskt och psykiskt påfrestande. Det ibland omständigt, samtidigt som det är väldigt givande och roliga moment vi genomför. Många har även känt av sjösjuka men inte lika mycket idag. Man vänjer sig relativt snabbt och känner inte av vågorna på samma sätt.

Vi kom i hamn vid Santa Cruz, Teneriffa och la till runt 19.00 lokal tid. Här i Teneriffa har vi nu fått permission vilket betyder att man får gå av båten och in till stan eller liknande.

Vi kommer ligga kvar här tills imorgon bitti och enligt planen segla vidare på eftermiddagen. Vi kommer imorgon för först gången den här resan segla på nattetid. Vi har dem andra dygnen endast seglat på dagen och ankrat på kvällen för att sedan ligga där tills dagen efter och fortsätta segla vidare till annan destination. Det kommer bli en spännande upplevelse att segla under natten. Några kommer säkert känna sig mer sjösjuka än andra eller så kommer det kännas någorlunda stabilt för samtliga passagerare. Men det tar vi då!

Nu är klockan strax läggdags och hela besättningen ska snart gå och lägga sig. Vilket äventyr vi är på och jag ser fram emot vad morgondagen har att erbjuda.

/Matilda Derdak & Ludvig Lindberg.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.