Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 180929

Linus Grann

Amfibiekadetten tillbaka för en nattuppdatering.

Hej alla som följer denna blogg, i skrivande stund så har klockan slagit 01:06 och det är natten mot lördag, vi har precis haft en härlig endags permission i den trevliga spanska staden Cadiz och tuffar nu på i lite lätt orolig motsjö in mot Gibraltar sund för vidare transport in i Medelhavet. Anledningen till att vi får besöka Cadiz, som egentligen inte var med på den ordinarie rutten är radarn gick sönder. Då radarn är ett viktigt instrument för vår framfart så var det av yttersta vikt att vi fick den reparerad. Det visade sig efter mycket felsökande och bytande av delar att det var kabelbrott.

Jag ska i detta inlägg passa på att skriva lite om något som kommer i skymundan på en Skonert som i huvudsak är ett segelfartyg, nämligen framdrivningsmaskineriet och hjälpmaskineriet. Det är nämligen så att oftast när man lägger till vid kaj, vinden blåser fel alternativt för lite eller att el-energi behövs till byssan för att laga mat, fartyget behöver värmas upp och till navigationssystem osv så behöver man dessa.

Framdrivningsmaskinen är en Scania DI9 som har 5 cylindrar och har en total cylinder volym på 9L, därefter finns två stycken Cummins samt en Caterpillar diesel motor som har i uppgift att leverera elkraft ombord.

Som ett brev på posten så blev det dags att serva motorerna under resan och det var 500 timmars intervall servicen som skulle göras, i huvudsak byter man smörjolja, smörjfilter samt bränslefilter, därefter är det mycket kontroller som skall göras, det kan t.ex. vara kontroll av offer anoder, kylarvätska, remspänning osv.

Eftersom jag har erfarenhet av sådant arbete sedan tidigare så ville jag gärna hjälpa till, plus att min inriktning som kadett är skeppsteknik så då passade det utmärkt, sagt och gjort, jag och två andra hjälpte maskinchefen med servicen, något jag varmt kan rekommendera är att INTE tappa verktyg eller annat ner i kölen under motorerna, det är ca fyra meter djupt och är i princip omöjligt att fiska upp grejerna igen, självklart tappade vi ingenting ;). Det gick åt ca 60 liter olja för denna service.

Nu är klockan 02:24, jag är tillbaka vid skrivandet efter att ha hjälpt till att hissa stagfocken (ett av skonertens förliga segel), detta kombinerar vi med drift av maskin för att få mer stabilitet i fartyget. Vår slutdestination är Malaga, god natt!

Ps. saknar dig till månen och tillbaka Jessica, vi ses snart!

 

 

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *