Kompasskurs: 315 º
Fart: 8.7 Kn
Position: N 23º 14,4? W 71º 14,8?
Tid:08:55
Temperatur Luft: 26º C
Temperatur Vatten: 26º C
Nautiska Mil sedan start: 3628
Nm Restid Kvar: Ca 2 dagar om vi håller denna fart
Då Sankt Barthélémy nu Sankta Lucia
Då på vår mörka båt stiger med tända ljus, sakta lucia, sankta lucia. Lucia stämning råder ombord och skönsång, lussebullar, glitter och tända ljus (batteri drivna, helt enligt rådande säkerhetsbestämmelser) sprudlar över fartyget. Samtliga väcktes nu på morgonen av ett välkomponerat luciatåg vilket spred julstämning in i besättningens hjärtan. Kockarna hade ytterligare bidragit med ett gäng utsökta lussebullar som serverades till morgonkaffet vilket uppskattades något oerhört. För en stund kunde vi nästan få ett litet smakprov av mörkret och kylan ni har där hemma och även fast ljusens upplysande av mörkret kanske inte har samma betydelse för oss som för er så gav det en känsla av julefrid. Måhända en karibisk julefrid då luciatåget till samtligas förtjusning ackompanjerades av ukulelespelande tomtar i blomkransar.
Vi har i just nu ungefär 470 distansminuter kvar till Freeport och Bahamas. I kontrast till morgonens luciatåg gästades fartyget av ett gäng hoppande delfiner under gårdagen vilket i denna allmänna julstämning påminner oss om att vi ändå är ganska långt hemifrån. Våra läsare har säkert berörts av skäggkampen som rådde vid atlant överseglingen. Nu mellan St-Barts och Bahamas har besättningen istället klivit in i ett mustaschskede och en knippe av elevbesättningen har laddat upp med B-vitamin på St-Barts för att kunna ta en titel i mustaschkampen. Vi har också en vinnare i skäggkampen som är fastbesluten om att kunna ta med sig två titlar i baggaget tillbaka till Sverige, vilket inte är att förringa.
Fartyget befinner sig just nu i den beryktade Bermudatriangeln vilket är ett område känt för den höga andelen förlorade fartyg och flygplan under mystiska omständigheter. Myterna kring hur dessa försvinnanden har gått till är många, bland annat går rykten om att utomjordingar för bort fartygen och flygplanen. En annan teori är att den förlorade staden Atlantis befinner sig just här och att dennes försvarssystem fortfarande är aktiva och därmed skjuter ned fartyg och flygplan som råkar befinna sig på fel ställe. En av de mest troliga teorierna är dock att förklaringen ligger i den omfattande vulkaniska aktiviteten som förekommer här på botten skapar luftbubblor som får fartyg att gå under och flygplan att tappa i höjd. Hur som helst så fortsätter falken alltjämt att stäva fram över haven för många så närmar sig dagen då de sätter fötterna på svensk mark med stormsteg. Vi hoppas att vi kan sprida lite ytterligare ljus i lucia mörkret därhemma. Ta hand om varandra och ta det försiktigt i snöyran!
Cool Runnings, signerat Flkd Anton Holmberg å 2:a vakt och Falkens vägnar.