På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Falken 121130 del 2

HMS Falken

Position: N16.37.5 W042.31.9

Den 30 november,

Den 30 november 1946 avslutade Sverige sitt deltagande i den internationella efterkrigsminsvepningen . Samma år kölsträcktes Gladan och Falken vid Örlogsvarvet i Stockholm.

160 år tidigare lämnar kuttern FALKEN Stadsvåge, 5 mil norr om Bergen i Norge. Efter en strapatsrik resa från Karlskrona 1785, tvingades hon övervintra i den norska hamnen. Den 22 juli 1786 kom hon fram till St Barthélemy. Fartygschefen skulle ställas inför krigsrätt men klarade sig. Redan den 30 juli 1786 skickar man hem FALKEN som ankrade i Karlskrona den 22 oktober 1786. Läs om FALKENS äventyr i Per Tingbrands bok ”MED SVENSKA ÖRLOGSMÄN TILL St BARTHÉLEMY 1785-1994”.

I november 1986 marscherade HMS Carlskronas besättning från hamnpiren i Gustavia, huvudstaden på St Barthélemy, till den svenska kyrkogården. En av de marscherande kadetterna var jag.

Den 30 november 2012 kl 0730 skeppstid tog vi det smärtsamma beslutet. Vi startade ”järngenuan”. För alla ombord som lever i ”vår” värld var det ett stort och svårt beslut. Förnedrande skulle kanske någon tycka. En del skulle säga att vi startade huvudmaskin men det är ju fel. Segel är vår huvudmaskin. Alla ville segla hela vägen, en del tyckte vi skulle fortsätta segla i de svaga vindarna och stryka besöket i Gustavia om det behövdes.

Det hedrar besättningen.

 – Jaha, då var det så enkelt. Att fuska sig fram till Karibien.

Vi har diesel som räcker i ca 4 dygn, i 7 knops fart. Den som räknar snabbt nu, kommer fram till…..

Det räcker ju inte. FALKEN har ca 1200 Nautiska mil kvar till Gustavia, 4 dygn i 7 knop blir ca 700 nautiska mil. Vi har en bit utmaning kvar.

Som Fartygschef är det naturligtvis mitt fel, felberäkningar och dåligt bänkat kanske. Jag har inte givit eleverna de bästa förutsättningarna. För det är eleverna som styr och bestämmer, så långt det går. Jag fick ta beslutet att starta motorn. Ungefär som att missa en straff i VM fotbollen (tror jag, jag har aldrig spelat VM). Det innebär att vi alla har mer att lära. Vi behöver mer träning i alla avseenden.

Även Divisionschefen.

Det som sker just nu, det sker för att jag har något att lära mig

Klockan 1330 är det dags för vår dagliga samling vid storluckan. På elevernas förslag turas vi om att läsa upp nyheterna från TT. Vi får nyheter i textform skickade till Falken varje dag från Marinens Radio. Mycket uppskattat. Nyhetsuppläsarna övar ständigt på fyndiga överlämningar till meteorologen och väderuppläsningen. Nyheter och väder följs ofta av ett föredrag.

För ett par dagar sedan lärde jag mig ett nytt uttryck, ”cultural awareness” som betyder något i stil med ”kulturell medvetenhet”. Kadett Holmberg hade ett föredrag där vi fick lära oss de viktigaste reglerna, namn på viktiga spelare och lag i den Amerikanska fotbollen. Allt för att inte framstå som outbildade invånare vilka inte vet något om grundläggande historia, städer och viktiga samhällsintressen. Kadett Holmberg sålde sitt ämne på ett föredömligt vis.

Det Per tänker om Pål, säger ofta mer om Per än det säger om Pål

Gladan och Falken tillhör Sjöstridsskolan (SSS) i Karlskrona, det är vi mycket glada för. Vi har också band till Marinbasen, vår underhållsorganisation Marina Basbataljonen som har kontrakterat Ö-varvet på Öckerö för vårt underhåll, Högkvarteret, Marinens taktiska stab (MTS) som alltid står i förbindelse med FALKEN – Twentyfour/seven som det heter ”over there”, våra sjöstridsflottiljer som stödjer SSS med bemanningen av Gladan och Falken. Det finns många fler kring fartygen som alla bidrar så att vi kan leverera bra utbildning till våra blivande kollegor. Sjömän, officerare med flera.

Som Divisions- och Fartygschef vill jag, tillsammans med besättningarna, rikta ett Atlanten-stort tack för all hjälp och support vi får från alla. Det är sällan bekymmer när någon ur Gladan eller Falkens besättningar ringer och ber om hjälp. Är det bekymmer får vi stöd i det också.

Under eftermiddagen ropades det plötsligt ut – Övning! Övning! Man över bord om babord! Vår räddningsbåt sjösattes och kadett Weidman, som var vakthavande, girade snabbt runt med Falken. De två personerna som fallit över bord plockades upp i räddningsbåten och var snart ombord igen. Lägligt och välkommet började det blåsa lite igen. Alle man till manöver….. och snart hade vi 580 kvadratmeter segel uppe igen och järngenuan tystnade. 6 knop och kurs 245-250 grader bär nästan mot mål. Vi får se om ett par dagar.

Det är intressant att se hur mycket eleverna och nyckelbesättningen uppskattar det ni skriver på bloggens kommentarfält. Vår kock Robin Ivarsson som sköter inlägg och uppdateringar visar alltid de kommentarer som är ”personliga” för den person kommentaren riktas till. Sedan är det upp till den enskilde om de vill att vi publicerar kommentaren på Bloggen. Så skulle det vara så att ni skrivit något långt personligt som inte dykt upp i kommentarfältet beror det på att er mottagare valt att hålla just era textrader för sig själv. De kommer fram.

Ragnar och Christian, tack för alla glada tillrop! Tack vare världens bästa kockar gick flygfisken till och med att äta. Och tusen tack DC Skoldiv Niklas Wiklund för ett snyggt brev till elever och oss andra, det var mycket uppskattat.

Jag avslutar med en text från ett mail vi fick för ett par dagar sedan. Jag tror det är många läsare som förstår.

 ”Kamrater till sjöss...

Det gläder oss att Falken nu ”skär som smör genom havet” och att ni har förliga vindar, from nu... Vi är absolut inte avundsjuka..., Vi skulle bara så gärna också vilja vara där ute till sjöss. Studera stjärnor, planeter och ta en solhöjd, eller två. Lyssna på ett föredrag och förbereda oss för en utlandshamn.. Men det får bli en annan gång.

Keep on the good work, er glädje är vår glädje.

 🙂 G M Y”

Delad glädje är bra. / Jerker Schyllert / Divisions- och Fartygschef HMS FALKEN

 MYA

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

5 kommentarer

  • Pelle Nilsson 1 december 2012 11:06

    En viktig lärdom, bland många som man lär sig på Skonertdivisionen, är att till sjöss går inte allt att förutse eller beräkna exakt. Man får ta till marginaler och vara beredd på att ödmjukt anpassa sig. Havet är större än allt!

    Fortsätt kämpa med segelsättning och kurser, tack för ett bra jobb!

    / Pelle

  • Ann-Charlotte 1 december 2012 13:45

    Hej FALKEN!

    Här kommer en hälsning från ett soligt Afghanistan! Ni är mer än välkomna hit för att studera mer "cultural awareness" .

    I övrigt är det härligt att se er blogg & följa er på de sju haven.

    Kram på er & en extra kram till lillebror!

  • Anders Ericsson 1 december 2012 18:55

    Hej Malin och alla andra tappra Sailors på Falken!
    Jag förstår att det kan vara lite "deppigt" att ni inte har några bra vindar och att Fc tog ett beslut att starta järngenuan, men att läsa på text-tv som jag gjorde imorse att Silja Serenade råkat ut för jättevågor och inredning somtippade o många passagerare som vart oroliga, sånt vill man ju inte att ni råkar ut för!Snart kommer det fina vindar tror jag...! Malin jag har burit in tvättmaskinen idag....e 1,5 år sen inköp..ha-ha.Det är en Samsung oxå! Det är snöstorm e kusten o stop på E4 i Svall.Puss o kram från Pappamamma o vovsigarna.

  • Anders Agar 2 december 2012 10:14

    Det enkla skulle ju vara att säga att ni har misslyckats... Men så är det inte. Vi är en skara - ganska stor som tur är - som vet att man inte har alla kort på hand när man ger sig iväg en resa, kort eller lång. Vi vet att ni har gjort de förberedelser som kan krävas och försökt förutse alla situationer. Att starta maskin låg i vågskålen och det visste vi alla men av resebreven att döma har ni gjort vad ni kan för att undvika det vilket hedrar er.
    Där finns en verklighet som vi inte alltid kan påverka utan bara förhålla oss till på bästa sätt. Det har ni gjort och fortsätter göra.

    Vidmakthåll den goda stämningen och fortsätt lägga den energi på utbildning som jag vet att ni gör så kommer även fortsättningen av resan bli fantastisk.

    Vi tänker på er och håller ställningarna här hemma samtidigt som vi förbereder Gladan för nästa års äventyr.
    //Anders Agar, FC Gad

  • Marie och Per-Ulf Månsson 2 december 2012 10:26

    Hej Malin!

    Efter en dags förberedande med julslingor i träden och julstjärnor i fönstren vaknade vi och det var vinter med snö. Vi har fått 10 cm snö i natt vilket är mycket för oss i Skåne.
    Vi har precis tänt första ljuset och druckit kaffe och tänker på Dig och dina kamrater.
    Vilket äventyr.
    KRAM
    Marie, Per-Ulf o Sigge

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *