Position: Lat N 19o 00.4’ Long W 027o 19.7’
Temp luft/vatten: 23 o / 25,6 o
Kurs/Fart: 245 o / 4 kn
Segelsättning: Storsegel, gaffelfock, stagfock, klyvare, jagare, stortopp, förtopp, fisherman.
Just i denna stund håller solen på att gå upp. Vi befinner oss NV om Kap Verde, seglar mot SV med en fart av 4 knop. Vinden har varit avtagande under natten. Med den här farten är vi framme i St Barthélemy den 18 december.
Inför denna resa har samtliga elever förberett ett kortare föredrag som hålls inför besättningen vid vaktuppställningen efter lunch. Igår fick vi höra om tävlingen ARC, som är en segeltävling över Atlanten. Upp emot 200 fartyg, i olika storlekar delar i tävlingen som går mellan Las Palmas och St. Lucia. Rekordet för överfarten är 11 dagar. Så där har vi en del att hämta.
Eftersom det var lördag igår, bjöd fartygschefen på lördagsgodis till besättningens stora förtjusning. Dessutom hade vi vår första meteorologilektion som handlade om luftens förflyttning, varför passadvindar uppkommer samt hur vädertjänsten i Försvarsmakten är organiserad.
Igår avnjöt fartygschefen en flygfisk som hoppat upp på däck, enligt traditionen som säger att första flygfisken ombord ska tillagas och bjudas till chefen. Det var dock inte den enda fisken som kockarna tillagade igår. När 2 Skepparen såg flygfiskarna hoppa över vattenytan till besättningens förtjusning var han snabb på att slänga ut fiskelinan och kort därefter blev det folksamling på halvdäck då frälsarkransposten ropade ”Napp!”. Kn Beckman tog tag i situationen och strax därefter låg den utrensad och färdig för att stekas. Vi vet ännu inte vilken fisk det egentligen är då den enda boken om fiskar som vi har, handlar om sötvattenfiskar…
Några har undrat över begreppet skeppstid och det är den tiden vi håller ombord. Vi rör oss genom ett antal tidszoner på vår resa över Atlanten och varje tidszon är 15 grader bred. GMT alltså Greenwich Mean Time, är tidzon noll och sträcker sig från E 07,5 o till W 07,5 o. Sverige ligger +1h och vi, efter att ha brassat om klockorna ombord, ligger nu -2h nu när vi är på W 27 o. Skeppstiden brassas (ändras) när det passar bäst mot vakterna ombord. Alltså skiljer det nu 3 h mellan oss och er hemma i Sverige och när vi kommer till St Bathélemy kommer det att skilja 5 h och slutligen i Fort Lauderdale kommer det att skilja 6 h.
En annan fråga som har kommit på bloggen handlar om önskad marschfart och det beror helt och hållet på när vi vill komma fram. Vi vill helst komma fram den sjätte eller sjunde december för att hinna med alla förberedelser och för att göra det bör vi hålla en medelfart mellan 7,0 och 7,5 knop. Det är också därför som vi försöker gå ner mot den 18e breddgraden för att hitta de mer stabila passadvindarna som vår meteorolog säger ska finnas där, innan vi går rakt västerut.
Sophantering har också kommit upp som fråga och vi källsorterar ombord och försöker hålla nere på soporna så gott det går med tanke på hur länge vi är till sjöss. Allt packas och trycks ihop så mycket som det går för att sedan stuvas i sopnätet på backen. Hoppas att era frågor blev besvarade och har ni fler så är det bara att fråga!
GMY
Flaggkadetterna Kim Henriksson och Nina Bjurholm