På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Gladan 140314 eftermiddag

HMS Falken

Dick Schef läser ur  the Nautical almanac

Hej alla vänner och speciellt alla HMS GLADAN-fans!

 

Mitt namn är Dick Schef och är boende i Strömstad sedan 40 år tillbaka. Fick anställning i Flygvapnet 1960 och efter grundläggande utbildning på Krigsflygskolan i Ljungbyhed placering på jaktflottiljen F9 i Göteborg och fick som 20-åring nöjet att passera ljudvallen i en J34, Hawker Hunter. Förflyttning till spaningsflottiljen F11 för tjänstgöring på S32 Lansen.

Började i SAS 1968  och pensionerades 2002. Min tjänstgöring i SAS avslutades som befälhavare på Boeing 767.

Efter pensioneringen fyller jag fritiden med frivilligt arbete för Sjöräddningssällskapet (SSRS) som skeppare på SSRS fartyg med bas i Strömstad.

Min erfarenhet av långsegling begränsas till segling till och från Medelhavet med hustru Marianne som god besättning.

Det jag nu har glädjen att få uppleva är som synes helt skilt från mitt tidigare liv. Hela detta äventyr möjliggjordes via Håkan Eriksson, ledare för sjöbefälsutbildningen vid gymnasiet i Strömstad. (Tack, Håkan!) Håkan mönstrade av på Bermuda och vi fick nöjet att umgås ett par dygn innan Håkan reste hem till Sverige , och jag tog över som ”följeperson” ombord.

Vi är nu inne på femte dygnet räknat från avgång Hamilton, Bermuda. Stämningen och humöret på topp hos samtliga. Många orsaker till detta; bl.a. vädret, nyckelbesättningens ledarskap och inte minst den meny som köksmästare och kockar presterar dagligen.

Position i skrivande stund N36.12.90 W045.50.30 och distans kvar till destinationen Horta, Azorerna är 835 NM vilket betyder att vi nu seglat drygt halva distansen.

Med en medelfart hittills på 7,67 knop ser det ut som om vi kommer att avverka hela sträckan på tämligen kort tid. Som vanligt gäller dock att osvuret är bäst.

Ett frontsystem med regn kommer att passera oss inom ett dygn och kommer efter passage att ge oss en västlig vind.

Just nu slörar vi i vind från syd cirka 12 m/sek som under det sista dygnet givit oss en fart över grund på 9,5 knop. Temperaturer: i luften 22 C och i vattnet 20 C.

Som ”senior” i besättningen och före avgång från Bermuda med noll koll på hur man seglar en skonert blir man imponerad över elevernas kunskaper. Det är ett härligt gäng som verkligen ser ut att trivas i den här något unika miljön. Min gissning är att några efter genomförd skolgång söker sig till en framtid inom Marinen.

Vi seglar just nu med klyvare, stagfock, gaffelfock, storsegel och ett förtoppsegel vilket ger oss en segelyta på nästan 400 kvadratmeter av totalt tillgängliga 680 kvm.

Allt för nu. Vi fortsätter att jobba på mot Azorerna!

Bästa hälsningar Dick Schef.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

3 kommentarer

  • Magnus Schef 14 mars 2014 22:48

    Tjena gub!
    Kul att kunna följa Er i realtid via Spansk rdo-länk...
    Litet lågtryck med centrum strax nw Horta nu och som du sa, kallfronten med mkt "fukt" ligger just nu på 55W.
    Glöm ej sydvästen och som sagt kontakta Santa Maria vid passage 40W...
    Rgds/P

  • Line Bern Flatland 14 mars 2014 23:19

    Hej Dick.
    Kul. Jag kan lova att maken Håkan Bern är avundsjuk. Han skulle också vilja mönstra ombord på Gladan.
    Ha en seglats till Azorerna.
    // Line

  • Marianne Schef 15 mars 2014 12:16

    Hej Dick!
    Strålande solsken i dag. Följer er också i realtid. Kul att få höra lite om livet ombord.
    Hur långa är era pass? vilka sysslor ni utför mm.
    Nu skall jag åka till SSRS station och vara med på DHLR-kursen igen.
    Ha det bra
    D G

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *