
Hej alla vänner och speciellt alla HMS GLADAN-fans!
Mitt namn är Dick Schef och är boende i Strömstad sedan 40 år tillbaka. Fick anställning i Flygvapnet 1960 och efter grundläggande utbildning på Krigsflygskolan i Ljungbyhed placering på jaktflottiljen F9 i Göteborg och fick som 20-åring nöjet att passera ljudvallen i en J34, Hawker Hunter. Förflyttning till spaningsflottiljen F11 för tjänstgöring på S32 Lansen.
Började i SAS 1968 och pensionerades 2002. Min tjänstgöring i SAS avslutades som befälhavare på Boeing 767.
Efter pensioneringen fyller jag fritiden med frivilligt arbete för Sjöräddningssällskapet (SSRS) som skeppare på SSRS fartyg med bas i Strömstad.
Min erfarenhet av långsegling begränsas till segling till och från Medelhavet med hustru Marianne som god besättning.
Det jag nu har glädjen att få uppleva är som synes helt skilt från mitt tidigare liv. Hela detta äventyr möjliggjordes via Håkan Eriksson, ledare för sjöbefälsutbildningen vid gymnasiet i Strömstad. (Tack, Håkan!) Håkan mönstrade av på Bermuda och vi fick nöjet att umgås ett par dygn innan Håkan reste hem till Sverige , och jag tog över som ”följeperson” ombord.
Vi är nu inne på femte dygnet räknat från avgång Hamilton, Bermuda. Stämningen och humöret på topp hos samtliga. Många orsaker till detta; bl.a. vädret, nyckelbesättningens ledarskap och inte minst den meny som köksmästare och kockar presterar dagligen.
Position i skrivande stund N36.12.90 W045.50.30 och distans kvar till destinationen Horta, Azorerna är 835 NM vilket betyder att vi nu seglat drygt halva distansen.
Med en medelfart hittills på 7,67 knop ser det ut som om vi kommer att avverka hela sträckan på tämligen kort tid. Som vanligt gäller dock att osvuret är bäst.
Ett frontsystem med regn kommer att passera oss inom ett dygn och kommer efter passage att ge oss en västlig vind.
Just nu slörar vi i vind från syd cirka 12 m/sek som under det sista dygnet givit oss en fart över grund på 9,5 knop. Temperaturer: i luften 22 C och i vattnet 20 C.
Som ”senior” i besättningen och före avgång från Bermuda med noll koll på hur man seglar en skonert blir man imponerad över elevernas kunskaper. Det är ett härligt gäng som verkligen ser ut att trivas i den här något unika miljön. Min gissning är att några efter genomförd skolgång söker sig till en framtid inom Marinen.
Vi seglar just nu med klyvare, stagfock, gaffelfock, storsegel och ett förtoppsegel vilket ger oss en segelyta på nästan 400 kvadratmeter av totalt tillgängliga 680 kvm.
Allt för nu. Vi fortsätter att jobba på mot Azorerna!
Bästa hälsningar Dick Schef.