
Resebrev HMS Gladan 2013-12-01.
Skeppstid: kl 0115
Läge: N 19° 05´ W 052° 41´. Avstånd Las Palmas: 2110 nm. Avstånd St Barth: 590 nm. Avstånd Cape Verde: 1590 nm. Avstånd Ekvartorn: 1145 nm. Tillryggalagd distans: 2350 nm
Kurs: HK 270. Fart: 7.0-10 kn
Väder: Varma vindar, ibland kraftiga regnskurar, ibland kraftiga vindbyar. nordlig dyning.
Temperatur luft: 26°C. Temperatur vatten 26°C. Vindriktning: nordostlig. Vindstyrka: 7-12 m/s
Segelsättning: Storsegel, Skonert, Stagfock, Klyvare, Stortopp, Förtopp, och Fisherman.
Hej hej alla läsare!!
Första vakten har precis gått på sina poster efter ett par timmars sömn. Det är en riktigt fin och stjärnklar himmel här ute på Atlanten denna natt till första advent. Det känns väldigt konstigt att det är just första advent faktiskt. Här kan man nämligen gå i shorts och t-shirt dygnets alla timmar och på trossbotten där vi kadetter bor är det nog runt 25-30 grader.
Dagen har gått i skepparnas tecken. Vi lade sextanterna och miniräknarna åt sidan och drog istället av oss t-shirt och tog tag i första bästa verktyg. När man seglar så här pass långt är det viktigt att det normala underhållsarbetet fortgår under tiden, och det var en hel del att fixa. Det började med en arbetsuppställning vid storluckan, där förste skepparen delade ut arbetsuppgifter. Vissa av oss kadetter har sedan tidigare erfarenheter av andra arbeten och självklart tog man tillvara på detta. Till exempel så är Flkd Hans Baazius målare sedan tidigare, så han fick måla kölen på skeppsbåten. Jag och Flkd Anton Sjödin har båda jobbat på McDonalds tidigare, men det fanns inget arbete ombord som kunde översättas till detta, så vi fick till uppgift att slipa och olja blocken till stöttetaljorna. (En stöttetalja är en tamp som man använder till att spänna bommen till gaffelseglen så att de inte kan stå och slå). Det var ett riktigt trevligt arbete och resultatet är jag mycket nöjd med.
Andra arbeten som utfördes var bland annat att laga vevlingar (tamparna man går på när man skall upp i masten), splitsa och tagla olika tampar, lacka trädetaljer och självklart en hel del mässingsputs.
Det var riktigt trevligt att sitta ute i solen och arbeta lite med händerna istället för hjärnan. Det kändes som att det behövdes en sådan här dag, både för fartyget och för kadetterna. Resultatet blev bra och jag tror och hoppas att skepparligan är nöjd. Kan även tillägga att några av oss (bland annat jag) blev tvungna till en riktig grovrengörning efter avslutat arbete. Det spilldes nämligen en hel del, och framför allt takmassa som är som tjära. Inte det lättaste att få bort från huden!
Vid 1330 uppställningen fick vi reda på att det var ca 700 distansminuter till St Barts, vilket känns riktigt fint. Det är svårt att beskriva, men när man bara sett hav i över 2 veckor så ska det bli spännande med lite miljöombyte. Det ska även bli skönt att få gå i land och få ladda batterierna lite innan nästa sjöpull.
Flkd Henrik Uppström lärde oss hur man vinner flickornas och fiskargubbarnas hjärtan när man kommer till Smögen. Det viktigaste är att man ska segla in till kaj och förtöja och att man ska se ”salt ut”. Detta kräver då att man har en segelbåt, helst av märke Hallberg-Rassy från Orust. Det var en mycket rolig och informativ genomgång Uppström hade förberett, men om det finns några Smögenbor som läser bloggen kan ni komma med egna tips i kommentarsfältet om hur man vinner er gunst och respekt.
Hörde just uppifrån halvdäck att vi har en fart på 10 knop och jag känner att vinden har ökat en del. När det blir lite action i seglingen vill man inte missa något!
Passar på att hälsa till alla där hemma, men framför allt till Mamma, Pappa och Syster Gelderman och till min älskade flickvän Rebecka som befinner sig i Indonesien. Hoppas allt är bra där borta på andra sidan jorden! Längtar tills vi ses igen i januari! Massa kärlek till dig!!
Varma passadvindshälsningar till alla
önskar Flkd Erik Gelderman, tillsammans med Första vakt
GMY
VO kommentar: Jag vill bara göra ett litet inlägg. Ni skriver i era kommentarer att allt verkar fantastisk och det är det. Men som Gelderman skriver, det är varmt inombords. I aktra inredningen har vi i natt ca 32-34 gr. Svetter rinner, fläktar går för fullt, man svettas ändå och sängkläderna blir lite blöta. Men på däck är det skönt. Så har vi det!
4.O L Saager