Hej och hå i det blå!
Samtidigt som vaktpassen stundvis kan kännas långa flyter dagarna snabbt ihop och tiden tar ingen hänsyn till den som vill stanna upp och njuta av tillvaron. För den som ska hålla tiden enligt navigationsplanen gäller det att ständigt planera och utvärdera framförandet av fartyget. Många parametrar och faktorer spelar in och kan skapa både begränsningar och möjligheter för olika handlingsalternativ.
Morgonen den 20:e januari lade vi till i St Cruz de La Palma som välkomnade oss med vad som kan beskrivas som midsommarväder. Men ett molntäcke som stundvis sprack upp för att ge plats åt sol, starka vindar och tendenser som indikerade på en stark avdrift skulle dock inte komma att bli några problem då platsen för förtöjningen skonade oss från det värsta av både vågor och vind. Det märktes även att tidigare förtöjning-och losskastningsövningar som genomförts innan vi lämnade Teneriffagav framgång inför denna förtöjning.
Både elever och kadetter arbetade effektivt och var följsamma, vilket är väldigt tacksamt som VO-elev. Efter återställning och lunch fickgymnasieelever och kadetter lov att kliva av fartyget och utforska La Palma. Butiker besöktes men även ett dopp hanns med i det ca 20 grader varma vattnet. Vädret växlade mellan sol till mulet och små regnskurar med ihållande vindar.
Personligen tycker jag att St Cruz de La Palma har varit den mysigaste platsen vi besökt och i framtiden vill jag gärna komma tillbaka och utforska mer av den.
Följande dag, förtöjda på St Cruz de La Palma, fanns det möjlighet till gemensam fys som hölls av kadetter. Vakterna mötte varandra i en serie av beach fotboll med volleyboll som bakom-station. Det var ett mycket kul och välkommet avbrott i rutinerna.
Efter lunch gick vi loss och det började blåsaupp mot 10-12 m/smed höga vågor. Vi kom stundvis upp i 10 knop med endast segel och alla fick uppleva HMS Gladans potential som segelbåt och hur väl hon tog det. Fler personer än tidigare fick känna på sjösjuka och matade fiskarna med dagens middag, men kämpade på enda in i natten.
En viktig lärdom för samtliga var säkerheten vid sjögång, vilket kan kopplas till talesättet: en hand förfartyget och en hand för dig.
Avslutningsvis vill jag skicka varma hälsningar till familjen, nära vänner, grannar och min Albin medfamilj. Vi ses snart, och jag kommer känna stor tacksamhet och värme när jag minns tillbaka och berättar om denna seglatsför er.
101, Kd Stenberg