På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 180927

HMS Falken

Dags för ännu ett blogginlägg från tre mätta grabbar.

Gårdagen bjöd på massor av underhållsarbete och utbildning i olika former. Dagen startades med utbildning i kasttågföring samt hur man blåser skepparpipa. Kasttåg är däckspersonalens förlänga arm för att nå över med förtöjningsgodset till land och består av ett rep med en tyngd i ena änden som då kastas, med mer eller mindre precision.
Skepparpipan används ombord för signalering som t.ex. att markera när det är uppställning, eller genom upprepade blås för att hålla en jämn takt när vi drar i tampar. Kadett Karlsson höll i kasttågsutbildningen och tredjeskepparen höll i kakafonin i timmerkojen med hjälp av hörselskydd.
Väl på eftermiddagen påbörjade vi underhållsarbeten i form av traditionella sjömanssysslor. I den stekande solen var alla ute på däck och hjälpte till med splitsning, tagling, tillverkande av luseplattingar samt klädning av tamp dvs.  uppfräschning och reparation av tampar och beslag. Att splitsa innebär att man väver in en tamp i en annan tamp för att antingen förlänga eller göra öglor. Tagling gjordes för i änden av tampen för att skydda tampen från att ruttna men idag har man det mer för att det är snyggt och som ett skydd för att inte tampen ska gå upp. Luseplattingar är tampar beklädda med mindre tampar av manilla för att få en fluffighet som ser ut som borsthuvudet på en flaskborste, dessa fäster man på vajrarna närmst seglet för att undvika att de skaver in och förstör seglet.
Inte nog med allt arbete som pågick under för- och eftermiddag så lyckades även vår kompetenta fjärdeskeppare sticka in med lite undervisning inom knopmakeri enligt, Pille repmakares regi, och lärde oss att göra nyckelringar helt bestående av tjärad märling. Vid 15.00  bjöd kockarna på glass vilket gav besättningen mer energi för att fortsätta med underhållsarbetet. Utkiken påstod sig idag att ha sett två hajar, vilket inte någon annan såg, troligtvis hallucinationer hos utkiken efter för lång tid i solen.

 

Nu ska vi fortsätta bedriva posttjänst i den fruktade hundvaktens tecken.

Vi hälsar även till nära och kära.

Tack för oss

Ante. K Sebbe. S LangerMan

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *