Nytt år – nytt fordon ur vårat reportage om den militära flygplatsräddningstjänsten.
RÄDDNINGSBANDVAGN 2077A
Bandvagn 202. Foto: Krister Ahlstrand
Räddningsbandvagn 2077A togs fram i början av 2000-talet i syfte att ersätta dåvarande räddningsbandvagnen av modell 202.
Rä-Bv 2077A är en ombyggd bandvagn 206 där just bakvagnen är ombyggd till en ambulans för omhändertagande och transport av skadade.
Bakvagnen är utrustad och konstruerad att det finns plats att ta emot två svårt skadade (liggande), alternativt en svårt skadad och tre lindrigt skadade (sittande).
Det finns en köld- och värmeanläggning i bakvagnen, vilket ser till att hålla ca 20 grader oavsett om det är +40 eller -40 grader utomhus.
Det finns även ett bandvagnssläp – Räddningssläp 2002, vilket är försett med ett pulveraggregat med 270 kg pulver, stegar samt räddningsverktyg.
Uppgift
Räddningsbandvagnens främsta uppgift är att gå som sjukvårdsresurs utanför flygbasen, tillexempel vid ett flyghaveri i dålig terräng.
Den bemannas av en brandman från plutonen samt en sjuksköterska och/eller läkare från försvarshälsan.
Toppfarten för räddningsbandvagnen är 55 km/h på hårdgjord yta, vilket är för långsamt vid brådskande transporter till sjukhus. Därför är det i första hand
tänkt att RäBv-2077A ska möta upp en civil ambulans när den fört ut de skadade ur den besvärliga terrängen.
Rä-BV 2077A simmar. Foto: FMV
Räddningsbandvagnen är även amfibisk vilket gör att den kan ta sig fram över vattendrag för att kunna omhänderta en nödställd pilot.
Utöver flygplatsräddningstjänst har den även använts vid tillexempel slangläggning i besvärliga terrängpartier vid skogsbränder. Den har även tidigare stått i beredskap som ambulans (stöd till civil sjukvård) vid olika tillfällen vid olika flygflottiljer:
- Storm – fallna träd och bråte så civil ambulans inte tar sig fram till patienten.
- Snöstorm – för högt snödjup för civil ambulans.
Denna beredskap kan mycket väl återkomma i framtiden vid eventuella katastrofer.
DATA – RÄDDNINGSBANDVAGN 2077A
Fabrikat bandvagn: Hägglunds bandvagn 206.
Fabrikat påbyggnation: BINZ Ambulance.
Besättning: Fordonsförare + sjuksköterska/läkare.
Totalvikt: 5 380 kg.
Max hastighet: 55 km/h vid vägtransport.
Utrustning
Räddningsbandvagn 2077A:
- Xenon-arbetsbelysning framåt.
- Elektriskt uppfällbar ljusmast med 3x belysning.
- Trådlös kommunikation i fram- och bakvagn.
- GPS-mottagare.
- Tre olika kommunikationssystem (flygradio, RAKEL-radio & internradio).
- AC-aggregat i fram- och bakvagn.
- Tillsatsvärmare i fram- och bakvagn.
Medicinsk utrustning i bakvagnen:
- Akutväska
- Oxygenbehandlingsapparat
- Andningsmasker
- Defibrillator
- Värmeväska
- Ventilator
- Halskragar
- Sjukbårer och skopbår
- Fixeringsväst
- Vakuummadrass
- Brandfiltar
- Samt diverse utrustning såsom pumpar, förband, kompresser, peanger, saxar och sprutor mm. Totalt sett innehåller bakvagnen 250 medicinska artiklar.
För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala
-
-
Räddningsbandvagn 2077A.
-
-
Räddningsbandvagn 2077A.
-
-
Förarmiljön (blåljus, arbetsbelysning, RAKEL-radio m.m.) – Räddningsbandvagn 2077A.
-
-
Bakvagnen (bårar, filtar, medicinsk utrustning m.m) – Räddningsbandvagn 2077A.
-
-
Räddningsbandvagn 2077A klättrar lättsamt i terrängen.
-
-
Räddningsbandvagn 2077A tar sig över en mindre höjd.
-
-
Räddningsbandvagn 2077A under utryckning under Flygvapenövning 18.
-
-
Patient förbereds för att urlasta från Räddningsbandvagn 2077A till helikopter 14 (finska modellen) för vidare sjuktransport. Flygvapenövning 18.
-
-
Räddningsbandvagn 2077A under ett förevisningsmoment på veterandagen 2015 i Stockholm.
-
-
Två patienter ilastas i bakvagnen under Flygvapenövning 18.
-
-
Räddningsbandvagn 2077A under ”insats” nattetid vid Försvarsmaktsövning Aurora 17.
-
-
Räddningsbandvagn 2077A påväg ner för backen efter att ha omhändertagit en utskjuten pilot på höjden vid Romme Alpin. Under kompaniövningen SISYFOS 20 vid Borlänge flygplats.