I helgen tog vi emot den första operativa flygningen med C-17 på Uppsala flygplats.
Flygplanet landade i Sverige efter att ha flugit i strax över 5 timmar från Afrika. Planet var lastat med bland annat pallar samt 4-hjulingar från Timbuktu, Mali.
Under året kommer den svenska campen i Timbuktu, Mali att avvecklas och flygas hem till Sverige och just Uppsala flygplats. Lasten som anländer till Uppsala saneras innan den körs vidare till respektive förband.
Räddningsstyrkan stod i beredskap med 3st Typ-1 samt 1st Typ-3 för att klara vattenmängden som krävs för start och landning med C-17.
Det har att göra med att olika flygplanstyper kräver olika räddningskategorier. Mycket beror på mängden drivmedel i flygplanet, vilket blir hur mycket vatten som måste finnas i räddningsstyrkan. Ju större plan, ju mer drivmedel, desto mer vatten (fler räddningsbilar).
Dessutom passade styrkan på att gå igenom brand- och räddningsinstruktioner (BRI) med hjälp av besättningen på plats i flygplanet.
Innan flygplanet landade hade räddningsstyrkan gått igenom bilder och instruktioner på hur de ska utrymma flygplanet och även metoder och taktik gällande brandsläckning av C-17. Men när flygplanet väl var på backen kunde våra nya brandmän bekanta sig närmare med flygplanet genom att faktiskt se och känna på nödhandtag och utrymningsvägar.
För fälthållningens del blir det sopning efter varje start och landning med C-17.
Detta beror på att flygplanet har ett så stort vingspann (51m) vilket gör att motorerna sitter längre ut som då brukar blåsa ut stenar, gräs och annan F.O.D. på rullbanan.
För att nästa flygplansrörelse inte ska drabbas av motorhaveri eller punktering behöver då soptåget åka ut och sopa rent rullbanan.
F.O.D
F.O.D. står för foregn Foreign Object Debris – ”Farliga föremål för flygplan” vilket kan vara allt från fåglar och annat vilt till stenar, kvistar och verktyg.
Fälthållningen har huvudansvaret när det gäller F.O.D – att motverka genom att utbilda flygplatsens personal om att inte skräpa ner, glömma verktyg etc samt genom rent praktiskt sopa bort stenar, kvistar samt skrämma alternativt bedriva skyddsjakt på fåglar och andra djur inom flygplatsen.
Räddningskategorier
Räddningskategorier grundar sig på många olika parametrar, bland annat storlek på flygplanet, andel drivmedel med flera. Det ger då hur mycket vatten, pulver samt personal räddningsstyrkan måste ha i beredskap innan start och landning.
Kategori: Flygplanstyp: Min. vattenmängd (L): Min. pulvermängd (kg):
K1 – Handbrandsläckare 70
K2 SK60 3000 70
K3 JAS 39 4000 70
K4 TP100 6000 70
K5 TP102 6000 280
K6 TP84 9000 280
K7 – 12000 280
K8 C-17 18000 560
K9 – 24000 560
Boeing C-17 Globemaster III
Data:
- Längd: 53 m
- Spännvid: 51m
- Höjd: 16m
- Tomvikt: 128 100 kg
- Max. startvikt: 265 350 kg
- Max hastighet: 829 km/h
- Max räckvidd: 4482 km
- Max flyghöjd: 13 700 m
För mer dagsfärska inlägg – följ oss på instagram: @R3uppsala
-
-
Räddningsstyrkan står i beredskap på räddningsstation. 3st Räddningsbil 926 (Typ-1) samt 1st Räddningsbil 397 (Typ-3).
-
-
Fälthållningen stöttade med busstransport av passagerare till och från flygplanet.
-
-
Passagerare är ilastade och flygplanet är redo för att taxa ut till rullbanan.
-
-
Landning med C-17 på Uppsala flygplats.
-
-
C-17 lättar från rullbana 26 och lämnar Uppsala flygplats för den här gången.