Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Throwback Thursday – Räddningsterrängbil 4112

r3

thth1

Här på Uppsala-Ärna flygplats har vi 2st välbevarade Räddningsterrängbil 4112.

Sen dom togs ur tjänst har dom vart placerad i ett bergsrum så skicket på dom är riktigt bra. För er som vill läsa mer om Räddningsbil 4112 kommer här lite information.

 

Räddningsterrängbil 4112 var under en lång period Flygvapnets standardfordon för flygbasräddning. Den har nu ersatts av Typ 1:an, Volvo 6×6.

Räddningsterrängbil 4112 är byggd på chassi till terrängbil 40 med en dubbelhytt som har plats för en förare/kanonskytt och fyra brandmän. Bilen var främst avsedd för snabb släckning, räddning samt bärgning och bortforsling av havererat flygplan med sin vinsch. Den kan dessutom användas vid andra räddnings- och försvarsuppgifter inom flygbasen då den även har Ksp-fäste på taket och har väldigt god terrängförmåga.

Bilen är sexhjulsdriven och drivs av en Scania-motor på 300 hk som försetts med en släckmedelstank på 3200 liter och en pump med kapacitet på 2500 l/min.

Brandpumpen matar en släckmedelskanon på taket och fyra tryckutttag.

Släckmedelskanon klarar av 1500 l/min vid tio bars tryck och har en kastlängd på 45 meter. Till tryckuttagen är ett mellan- och ett tung-skumrör slanganslutna på vardera sida av bilen.

Räddningsterrängbil 4112 togs ur tjänst 2008 och har nu sett sina sista glansdagar.

Vi vill tacka och minnas denna arbetshäst och alla som har jobbat med den under sina år.

thth2
Föredetta F16-räddningsmärke på Räddningsterrängbil 4112.

Personlig blogg



Här kan ni följa 522. R3-pluton i Uppsala under övningar, utbildningar samt vår skarpa tjänst på Uppsala flygplats.

R3 står för: Räddning, Röjning och Reparation.
Ett förband - många förmågor!


Vår huvuduppgift på Uppsala-Ärna flygplats är att bedriva flygplatsräddningstjänst samt flygfälthållningstjänst.

Flygplatsräddningstjänsten ansvarar för 90-sekunders beredskap på flygplatsen.
Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanorna är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Vi ska kunna verka både nationellt och internationellt.

Läs mer om plutonen och dess enheter under flikarna ovan.

3 kommentarer

  • Soldaten 6 september 2013 23:37

    Intressant inlägg. Terrängbilsserien från 70-talet har onekligen varit trogna och vi får hoppas att de nya fordonen som levereras eftersom kommer hålla lika länge!

    Ska i sammanhanget bli intressant och se hur Hemvärnets nya fordon faller ut. Hoppas det blir bra.

  • r3 7 september 2013 02:37

    Ja inom vissa plutoner i flygvapnet rullar fortfarande tgb 11/13 och dom är minst lika pålitliga fortfarande.
    Det problem vi har upplevt på nya räddningsbilarna är ju dagens all elektronik och datastyrning. Finns mycket som kan gå fel där, men generellt är vi nöjda med våra nya fordon.

    Ja, Pb 8 kommer nog att komma till nytta!

  • raplut ryssen 24 januari 2015 02:50

    136'an, den har man ju bade sovit och atit pansarkex i. Lite jobbigt om att luta sig mot ryggstodet utan luftpaketen om jag minns ratt.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *