På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Behovet av en marin

Jimmie Adamsson

Försvarsberedningen har framlagt att det för Sveriges fortsatta välstånd och vår höga livsstandard bland annat finns kopplingar till havsrelaterade frågor som den globala energimarknaden, geopolitiska tyngdpunktsförskjutningar, EU:s och Nato:s framtida styrka och sammanhållning , norsk-rysk konkurrens eller samverkan inom petroleumområdet samt gränsdragningar i Barentsregionen

Den ekonomiska utvecklingen i Östersjöregionen har under de senaste tio åren präglats av ekonomisk tillväxt. Rysslands utrikeshandel i Östersjöområdet har ökat. Oljeexporten från Ryssland har fördubblats på tio år och fortsätter att öka. Öresundsbron, vindkraftsparker och Gazproms gasledning ökar ytterligare Östersjöns strategiska betydelse. Den ökande handeln har inneburit en mycket kraftig ökning av trafiken i Östersjön. Exempelvis kan nämnas att det ständigt finns cirka 2 000 fartyg i Östersjön samt att det passerar cirka 100 000 fartyg6 syd Ystad varje år.

Utvecklingen av militär förmåga i Östersjöområdet har förändrats i och med Nato:s utvidgning med Estland, Lettland, Litauen och Polen. Det innebär att Sverige inte längre är en randstat mellan de två tidigare blocken. Östersjöns strategiska betydelse har dock inte minskat, den strategiska bilden ser bara annorlunda ut.

Sverige har en kuststräcka om 2 700 km, vilken översatt till area motsvarar 60 000 km2 sjöterritorium. Vårt geografiska läge och stora beroende av utrikeshandel ger sjöfarten en dominerande roll i det svenska transportsystemet. Sjöfarten hanterar över 90 procent av all svensk export och import mätt i vikt. Detta innebär att de flesta varor på väg till eller från Sverige transporteras med fartyg, antingen direkt till eller ifrån ursprungslandet eller via någon av de 40- tal färjelinjer som förbinder Sverige med omvärlden.

Östersjöns in- och utlopp är förträngningar som lätt skulle kunna störa import och export. Om transitvägar stängs som t.ex. Suezkanalen finns det alternativa vägar, t.ex. runt Afrikas sydspets. Om ett in-/utlopp stängs så finns normalt inga alternativa vägar. Skulle in-/utloppen till Östersjön stängas finns alltså ingen alternativ väg (utöver Vitahavskanalen som i sammanhanget kan försummas), vilket skulle få omedelbara konsekvenser för sjöfarten att nå sina destinationer och därmed på- verka import och export.

För Sverige är import- och exporthandeln som går via sjöfart i stort lika viktig som för en önation. Principen med just in time, dvs. att producera och leverera varor vid den tidpunkt när de behövs, har inneburit stora besparingar för industrin med lägre priser som en effekt, samtidigt som att sårbarheten har ökat. Cirka 15 % av Sveriges industriproduktion skulle stoppa omedelbart om importflödet blockerades och mer än 50 % av produktionen skulle stoppas inom två veckor.

Ett potentiellt problem för miljön och sjöfarten i Östersjön och Västerhavet är de kvarvarande cirka 50 000 minor av de 170 000 som lades ut under första och andra världskrigen. Erfarenheter visar att militär ammunition kan vara i mycket gott skick och kan utgöra en risk vid felaktig hantering, trots lång tid i vatten. Ett exempel är då en fiskare 2005 trålade upp en mina och lossade den i Göteborgs hamn, med resultatet att stora delar av staden fick spärras av.

Enligt Havsrättskonventionen har Sverige suveräna rättigheter över sitt territorialhav vilka faller under svensk jurisdiktion. Här bör betonas att rättigheter även innebär skyldigheter. För att kunna hävda suveränitet krävs att en nation kan kontrollera vad som pågår i de områden som står under den nationella jurisdiktionen. För att nå detta måste Sverige känna till vilka som utnyttjar vattenområden och till vad, upprätthålla en klar och tydlig myndighetsutövning samt snabbt och effektivt kunna reagera mot verksamhet som bryter mot lag eller hotar den nationella säkerheten och suveräniteten.

I den osäkra värld vi lever i, där potentiella riskfyllda situationer frekvent utvecklas utan varningar, behöver nationer ett antal olika alternativ som kan användas snabbt vid hot mot säkerhet eller mot den geografiska och ekonomiska stabiliteten. Marina system är oftast dimensionerade för högintensiv strid och duellsituationer. De kan dock med sina inbyggda förmågor även deltaga effektivt i lågintensiv verksamhet/operationer internationellt/regionalt i ett brett spektrum av lågkonfliktssituationer. Vi kan sättas  in snabbt utan ett komplext nationellt logistiskt underhållssystem. Vi kan förändra roll snabbt utan att förlora effektivitet eller återvända hem för rekonfiguration. Vi kan fungera effektivt och säkert i utsatta situationer med egenskydd samtidigt som vi i stort kan skydda andra. Alternativt kan vi snabbt dra oss ur hotande situationer.

En marin behövs för att säkert kunna nyttja haven för våra politiska, militära och ekonomiska intressen. Att inte ha en effektiv marin är likvärdigt med att inte kunna hävda suveräniteten över territorialhavet med tillhörande zoner och att inte kunna skydda de nationella och globala handelsvägarna.

Bo Berg

C PROD MARIN Mtrl

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *