På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Estoniakatastrofens omkomna hedrades av HMS Stockholms besättning

Jimmie Adamsson

Kransen fälls

Kransen fälls

För 20 år sedan den 28 september 1994 inträffade den värsta fartygskatastrofen i nordiska farvatten under modern tid då passagerarfartyget M/S Estonia förliste och sjönk i Östersjöns vatten. Korvetten HMS Stockholm som genomför verksamhet i Östersjön stannade till en kort stund för en minnesceremoni.

Under resan från Tallin till Stockholm möttes Estonia av ett betydligt svårare väder än vad som framgick av prognoserna. När M/S Estonia nådde Finska Vikens mynning var våghöjden ca 6-7 meter.

Strax efter klockan ett på natten brast bogvisirets låsanordningar på grund av den grova sjön. När bogvisiret föll och tog med sig den främre lastrampen lämnades fartyget helt öppen för havet och stora mängder vatten strömmade in på bildäck. Fartyget kantrade och förloppet gick mycket snabbt.

Nödanropet sändes klockan 01.22. Drygt sju minuter efter det första nödanropet försvann all radiotrafik med M/S Estonia. Fartyget sjönk helt klockan 01.48

Ombord på M/S Estonia fanns totalt 989 personer. 852 av dessa omkom i samband med förlisningen varav 501 var svenskar.

Endast 137 personer överlevde katastrofen.

Många av de överlevande räddades av Marinens och Flygvapnets helikoptrar. Ytbärgarna på dessa helikoptrar genomförde under omänskliga förhållanden en enorm hjälteinsats med risk för sitt eget liv.

Med anledning av att det i dag är 20 år sedan M/S Estonia förliste så höll HMS Stockholm med besättning klockan 10.00 en kransnedläggningscermoni till sjöss för att hedra minnet av de 852 personer som omkom den mörka, kalla och stormiga natten den 28 september 1994.

Även om det blåste hårt under dagen så var vädret till sjöss inte närmelsevis så svårt som under katastrofnatten. Morgonen präglades av dis och en grå himmel, men precis när cermonin skulle inledas så sprack himlen upp och solens strålar trängde igenom. Det kändes onekligen som att det fanns en mening med himlen skulle spricka upp just där och då.

Cermonin inleddes med ringning i skeppsklockan under fem minuter varvid besättningen ställde upp på backen och gudstjänsttecknet hissades. Undertecknad höll ett kort tal till minnet av de omkomna, och för att hedra dess anhöriga samt de som deltog i räddningsinsatsen. Därefter relingsmannade besättningen och kransen fälldes i havet efter uttalandet av följande ord.

”Vi fäller denna krans för att hedra offren från M/S Estonias förlisning samt dess anhöriga och vi hyllar minnet av dem som här förlorade livet med en tyst minut”

Efter den tysta minuten spelade fartygets kock Josefin Höjrup ett mycket stämningsfullt musikstycke på trumpet och jag tror det var många av oss som hade svårt att hålla tårarna tillbaka när vi stod där och blickade ut över havet och tänkte på hur situationen till sjöss måste ha varit under katastrofnatten för 20 år sedan.

Efter den stämningsfulla cermonin återupptog HMS Stockholm ordinarie verksamhet till sjöss.

/ Örlkn Niklas Wiklund, Fartygschef HMS Stockholm

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

3 kommentarer

  • Örjan Sundkvist 28 september 2014 19:22

    Värdigt att hedra dessa och deras anhöriga, på denna årsdag. Likaså görs för dom omkomna vid Ulven-katasrofen (16april 1943) och om två år måste dom omkomna vid Hårsfjärdenolyckan (17sept mellan ca klockan 0900-1100 1941) hedras och då skall även hemligstämplingen släppas om möjligt.....

  • Wiseman 28 september 2014 22:30

    Bravo! Mycket bra initiativ.

  • Erik Gemheden 29 september 2014 19:14

    Mitt namn är Erik Gemheden och är överlevande. Vill rikta ett stort tack till alla dom som kämpade den natten för 20 årsedan med att rädda liv. Förhållanden då var fruktansvärda och det blev även traumatiskt för de besättningar på helikoptrar och fartyg .Vill hedra alla dom som tjänstgjorde. Känns mycket fint att se dagens besättningar hedra minnet av våra vänner som inte hade samma tur som jag hade. Ett stort tack!! mvh Erik Gemheden

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *