På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Bevakningsbåtarna avvecklade vid 3.sjöstridsflottiljen

Jimmie Adamsson

 

Vid en kort ceremoni avvecklades HMS Modig och HMS Dristig ur Försvarsmakten och Tredje sjöstridsflottiljen. Bevakningsbåtarna har vid flottiljen i huvudsak använts för sjöövervakning, något de gjort med den äran. Dessförinnan tillhörde de  amfibiesystemet med bland annat inomskärs ubåtsjakt som uppgift.

Sjöövervakningsuppgiften som nu kommer att delas av de övriga fartygen i flottiljen. Anledningen till avvecklingen är Försvarsmaktens begränsade ekonomi.

På sikt ska de nuvarande korvetterna Stockholm och Malmö byggas om till vedettbåtar och ha sjöövervakning som huvuduppgift.

Jimmie Adamsson
Tredje sjöstridsflottiljen

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

19 kommentarer

  • Roland Pettersson 26 augusti 2014 16:12

    Tråkigt o ledssamt. Vad kommer att hända med fartygen nu? Hur många fartyg finns kvar av Tapper klass?

  • Benjamin Hedlund 26 augusti 2014 16:42

    Trist att de avvecklas i dessa oroliga tider.

  • Sixten Svensson 26 augusti 2014 16:43

    Jag får olika svar vilka korvetter som ska kvarstå som korvetter, bli vedettbåtar resp utgå

  • Perman 26 augusti 2014 17:38

    Väntat men ändå väldigt tråkigt att se. Även om de ersätts av ombyggda korvetter i sjöbevakningen så finns det fortfarande viktiga uppgifter för sådana här mindre fartyg som basbevakning, inomskärs ubåtsjakt och patrullering, uppgifter som nu inte kommer att kunna lösas. Hoppas att de får fortsätta göra tjänst inom Sjövärnskåren åtminstone.

  • jan-olov holm 26 augusti 2014 18:42

    Är detta verkligen rimligt i nuvarande omvärldsläge?
    Borde vi behålla och utveckla de vi har och genomföra planerad nyanskaffning?
    Jag undrar hur hårt har ÖB med FML drivit på att få pengar för att behålla dem?
    Kanske Jan Thörnqvist har svaret ..
    Jag har mycket svårt och se att detta är en satsning och en ökning av vår operativa förmåga.Tvärtom.
    Jag tycker att delar av regeringen och vissa partiföreträdare för M ibland bedriver rena PSYOPS:en mot sin egen befolkning inkl de försvarsmaktsanknutna.

    Kn Jan-Olov Holm Hemvärnsbefäl

    • Magnusson jan-olov holm 17 februari 2015 09:14

      Ja. Jag gjorde min vpl 2007 på DRN när hon var bevakningsbåt i Malmö och stackarn gjorde inte mer än 20 knop. Vi blev omseglade av jollar lite då och då. De enda båtarna vi höll jämn takt med var över 40 år gamla.

  • Mikael Horneus 26 augusti 2014 18:51

    Ett efterlängtat tillskott till frivilliga försvarsorganisationen Sjövärnskåren?

  • janolov 26 augusti 2014 19:16

    ja frågan är om de inte skulle övertas av hemvärnets bevakningsbåtplutoner/bevakningbåt
    kompanier och sjövärnskåren får uppdrag att utbilda och vidmakthålla besättningar.

    Jag kollar de med rikshvc imorgon.

    Kn Jan-Olov Holm Hemvärnsbefäl

    • hemvärnssoldaten janolov 26 augusti 2014 22:03

      Nej. Bättre ge pengar till Marinen så dom själva kan sköta det. Det gör dom mycket bättre.

  • Mikael Carleson 26 augusti 2014 19:55

    Tråkigt men tyvärr nödvändigt då bevakningsbåtarna i sin nuvarande version närmar sig åldersstrecket. Fem stycken av de ursprungliga tolv kommer att bli kvar, samtliga på Bevakningsbåtkompaniet. Tapper är redan avvecklad och de övriga sex kommer att avvecklas under 2015. De kommer att behövas för att reservdelsförsörja de fem vi har kvar sonockså får en välbehövlig livstidsförlängning.
    När det gäller korvetterna kommer Gävle och Sundsvall att vara kvarvsom korvetter medan Stockholm och Malmö blir vedettbåtar.

    • Perman Mikael Carleson 26 augusti 2014 20:46

      Gävle har ju legat avrustad som reservdelsfartyg i Karlskrona sedan december 2012 för att hålla Sundsvall i tjänst. Sanningen är väl att det är tveksamt om det kommer att finnas pengar att genomföra HTM på henne som det ser ut nu. Min gissning är att vi kommer att vi kommer att få klara oss med 5 VBY korvetter och 1 GLE korvett framöver.

      Angående bevakningsbåtarna så tvivlar jag inte en sekund på att det med relativt små medel skulle gå utmärkt att livstidsförlänga fler än de fem som nu är planerade.

    • Krigsmakten Mikael Carleson 26 augusti 2014 21:23

      Skulle Bevakningsbåtkompaniets båtar renoveras och därmed inte behöva dom andra som reservdelsförråd i närtid?

    • Mikael Carleson Mikael Carleson 27 augusti 2014 12:26

      De två korvetter av Götebrogsklass som ligger i Karlskrona är Göteborg och Kalmar, de som från början var tänkta att bli vedettbåtar. Gävle ligger för närvarande på Muskö. Hon kommer tillsammans med Sundsvall att genomgå en livstidsförlängning.
      Vad avser Bevakningsbåtkonpaniets båtar behöver de reservdelar från främst drivlinan från de andra sex så vi kan säkerställa tillgänglighet på dem.
      Vad avser skick på enskilda system och vad som är ekonomiskt genomförbart så är detta vad vi klarar av just nu. Mer pengar ger givetvis andra förutsättningar.
      Jag tvivlar inte en sekund på att politikerna känner till detta.

    • Perman Mikael Carleson 27 augusti 2014 21:59

      Tack för infon! Enligt chefen för 4. Sjöstridsflottiljen så ska två bevbåtar att fortsätta att köras även under nästa år. Förmodar att detta beror på att man inte hinner få Stockholmskorvetterna färdiga som vedettbåtar. Kanske finns det liknande planer även för 40-åriga Jägaren ;-)

  • Soldaten 26 augusti 2014 21:00

    Skandal med tanke på omvärldsutvecklingen. Detta måste uppmärksammas till politikerna så dom förstår vad deras politik leder till.

  • Patrik Lovén 27 augusti 2014 09:52

    Snart finns det inte så mycket att avveckla. Vem trodde aat det skulle vara Alliansregeringen som avvecklar försvaret. Dessutom i dessa tider och i den omvärld vi lever i, Putin gör det hant tänkt och göra. Om han ser en del av Urkraina som en rysk enklav, när är det Baltikums tur?
    Synd att inte ha många små enheter, istället för några få stora. Om ett litet fartyg har problem har du fler små kvar, men om det stora har problem, har du inget att sätta in. Jo, det är ju klart, vi kan låta Röjdykarna ro valbåter som ersättning i stället. Bra träning och samtidigt uppgiftslösande.....

  • Henrik 29 augusti 2014 12:59

    Tråkigt att man avvecklar dessa fartyg. Små, relativt "personaleffektiva", fartyg med ganska stor flexibilitet. Förutom att det rent ekonomiskt borde vara bättre med mindre fartyg, ser jag också en fördel med att flera små enheter, nämligen tillgängligheten. Med endast två vedettbåtar (Sthlm och Malmö) blir vi genast begränsade vid haverier, varvsbesök mm. En av två båtar borta=50% sämre kapacitet. Satsa på småbåtskonceptet!

  • Kimmo 19 oktober 2014 09:46

    Appropå tillgänglighet, antal fartyg och uppgifter. Så tror jag att vi måste ha fler fartyg rent generellt. Om vi går på linjen färre men större fartyg så kommer området vi kan bevaka minska radikalt. För säg att vi bantar ner till 2 större fartyg. Då kan man rent praktiskt bara övervaka två platser samtidigt. Dessutom så blir de här större fartygen lätta byten för andra då de inte har ett "moln" av andra fartyg som skydd. De får helt enkelt ingen förvarning förutom den som deras egna sensorer kan ge. Men oavsett hur bra sensorerna är så är det ju ännu bättre om man kan ha fler fartyg med bra sensorer och sprida dem så att man får förvarning och bättre underättelser. Så små fartyg med bra sensorer behövs. Sedan om man dessutom kan beväpna dem med sjunkbomber, lv och kryssningsmissiler så är de ju dessutom slagkraftiga.

    • Perman Kimmo 31 oktober 2014 22:21

      En annan fara med att låta två större fartyg stå för en betydande del av sjötrafikövervakningen är att FM frestas att spara in på besättningarnas storlek för att på så sätt kunna dra ner på kostnaderna, och då får man kanske ändå inte ut den uthållighet som dessa fartyg ändå potentiellt besitter.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *