20 april 2013, HMS Carlskrona, någonstans på Indiska Oceanen, utanför Somalias kust. På sjukvårdsavdelningens intensivvårdsenhet ligger en besättningsman med benskruvar stickande ur bäckenbenet. Han har ont och Carlskronas sjukvårdsavdelning förbereder honom för transport till ett så kallat Role 3 sjukhus för fortsatt vård och rehabilitering.
Två dagar tidigare har han olyckligtvis fallit i en lejd ombord och när sjukvårdsgruppen anlände för att ta hand om honom konstaterade de att han var i tidig chock och med smärtor i nedre delen av buken och bäckenet. Efter primärt omhändertagande på plats transporteras patienten till sjukvårdsavdelningen. Undersökningen fortsätter bland annat med hjälp av ultraljudsundersökning och röntgen. Det konstateras att han har trasigt bäckenben med omfattande blödning inåt buken.
Patienten är redo för transport genom fartyget till helikopterdäck. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten
Efter en tid stabiliseras tillståndet och han mår relativt bra men har fått många blodtransfusioner, han är sängliggande och kräver en hel del smärtstillande mediciner. Två dygn efter skadan beslutas att förflytta honom med helikopter till ett så kallat Role 3 sjukhus för fortsatt vård och rehabilitering. Patienten förbereds för transport bland annat genom att han läggs och fixeras i en så kallad vakuum-madrass. Skakningar vid förflyttning kan vara smärtsamt med trasigt bäckenben och nyopererad buk.
Samtidigt som helikoptern förbereds så att den kan ta emot ett bårfall hjälper delar av besättningen till med att förflytta patienten genom fartyget till helikopterdäcket.
Det behövs hjälp av övriga besättningen för att förflytta båren med patienten genom fartyget. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten
På helikopterdäck lämnas patienten över till sjukvårdsavdelningen som tar hand om transporten den sista lilla biten till helikoptern. Besättningen i helikoptern ansvarar för att placering och säkring ombord i helikoptern blir bra. En sjukskötare följer alltid med och håller koll på patienten och all utrustning som behövs för övervakning och eventuell behandling.
En hydraulisk hiss, så kallad saxlift, gör det lättare att lyfta patienten från halvdäck till helikopterdäck. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten
– Carlskrona har kapacitet att behandla två till tre intensivvårdspatienter i tre dagar. Därefter måste vi transportera patienterna till sjukhus för fortsatt vård. Det är viktigt att öva organisationen så att den fungerar när och om det blir verklighet, säger Åke Karlbom, ansvarig läkare ombord på Carlskrona.
Till slut är patienten på plats i helikoptern redo för transport till sjukhus. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten