På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Avsök botten! Är det…?

Jimmie Adamsson

Order från högre chef:
– Avsök botten [i ett visst område]
– Vad finns på botten i angivet området?
– Dokumentera, registrera och analysera.
– Operationen ska genomföras dolt

En ubåt av Gotlandklassen med HMS Belos i bakgrunden (foto: 1.ubflj)

En ubåt av Gotlandklassen med HMS Belos i bakgrunden (foto: 1.ubflj)

Ubåtens fartygschef planerar operationen med hjälp av sin sonarofficer. Styrande ingångsvärden är exempelvis områdets djup, bottentopografin, trafikintensiteten på ytan, ljudutbredningsförhållandet i vattenvolymen, tillgänglig tid för operationen och besättningens status.

Utifrån ovanstående beslutar fartygschefen om vilken eller vilka av ubåtens sensorer som ska nyttjas och på vilket djup och med vilken fart avsökningen av botten ska ske. Dessa ingångsvärden utgör även grund för val av vilket sökmönster som är mest optimalt att nyttja – och stöd för detta finns integrerat i ubåtens ledningssystem.

Efter fartygschefens beslut orienteras besättningen. Allt är tydligt – besättningen har inga frågor, utan är helt införstådda i vad som förväntas av dem.

Operationen inleds – det är tyst i manöverrum, med full fokus på att tolka sensorernas information. Djupstyraren, som i detta läge väljer att styra ubåten helt manuellt i sida och djup, är koncentrerad på sina instrument. Varje gir och djupförändring påverkar kvaliteten på inhämtad information. Då vaktchefen beordrar girar eftersträvar djupstyraren en viss girradie, som är vald utifrån tidigare beslut om sökmönster, samtidigt som djupet ska hållas. Inte en lätt uppgift för dem som inte har rätt känsla för detta.

Efter ett antal timmar avslutas operationen. Den har genomförts dolt enligt order. Nu kvarstår analys och avrapportering till uppdragsställaren.

Vad finns på botten? Ubåten och högre chef vet. (bild: 1.ubflj)

Vad finns på botten? Ubåten och högre chef vet. (bild: 1.ubflj)

Bilden ovan är ett exempel på vad besättningen skulle kunna analysera efter en operation enligt ovan.

Vad den föreställer? Högre chef vet – det har fartygschefen avrapporterat. Högre chef är nöjd med resultatet, och ubåten har redan påbörjat lösandet av nästa order.

Detta är ett exempel på ubåtens styrkor – och en av de många uppgifter som kan ges till våra svenska ubåtar. Uppgiften löses med bra system, men framförallt med mycket kunniga besättningar.

Är du intresserad av att uppleva något liknande – sök till Första Ubåtsflottiljen.

Fredrik Norrby
Chef Första Ubåtsflottiljen

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *