Sedan regeringen den 5 juli gav försvarsmakten instruktion att påbörja planering och förberedelser inför en förnyad marin insats under april till augusti 2013, inom ramen för den pågående EU-insatsen EUNAVFOR och Operation Atalanta, har det skett på olika nivåer inom försvarsmakten. I nuläget har förberedelserna kommit så långt att uppdrag har gått ut till de enheter och förband som är berörda i det direkta arbetet.
Förberedelserna utgår främst från de erfarenheter som drogs under förra insatsen, ME02, samt den nuvarande operationsplanen som till del är förändrad sedan sist.
Den största och mest avgörande skillnaden är det faktum att denna gång kommer de olika enheterna i det blivande styrkebidraget, ME03, ur så kallade stående förband. Det innebär att huvuddelen av de sjömän och soldater som kommer att lösa uppgift i Adenviken och Indiska Oceanen är anställda och verkar i sin vanliga befattning ombord på fartyget HMS Carlskrona. Detta gäller för fartyget, bordningsstyrkan, helikopterenheten och stödenheten. Undantaget utgörs av den sjukvårdsenhet som kommer att finnas ombord. Denna enhet kommer att rekryteras och sättas upp specifikt för den kommande insatsen. Rekrytering och bemanning har påbörjats för vissa delar, som sjukvårdsenheten, även om det slutliga riksdagsbeslutet att skicka ME03 inte kommer att fattas förrän i ett betydligt senare skede. Den stora rekryteringen kommer att starta om några veckor. Det nya personalförsörjningssystemet innebär att det är 3.sjöstridsflottiljen som har det sammanhållande ansvaret för uppsättandet av hela förbandet.
Tiden fram till jul används till slutförandet av planering avseende kraven på enheten och hur den skall organiseras samt utrustas. I detta arbete är det marintaktisk chef (MTCH) och dennes stab (MTS) som har det sammanhållande ansvaret. Parallellt med detta sker ett antal mer praktiska saker, utöver bemanning och rekrytering, som exempelvis fortsatt utbildning i sina ordinarie befattningar samt inte minst förberedelser för den gemensamma förberedande insatsutbildningen och samträningen som kommer att starta efter årsskiftet.
Roger Nilsson
Chef M5 Plan
MTS