Nyköping har gått upp jämsides med oss och tamparna har börjat gå emellan fartygen
Klockan 05.55 går avståndsbojen i vattnet från HMS Trossö. Men redan vid 04.00 började förberedelserna av de som då hade bryggvakt.
Vi får ordern att förbereda RAS-astern då korvetten HMS Nyköping behöver påfyllning av bränsle. Bryggvakten börjar med att ta fram den utrustning som behövs. Den stora röda avståndsbojen lägger vi bakom fartyget så mottagande enhet vet vilket avstånd de skall ligga på. Den gula tamp som HMS Nyköping drar över bunkerslangen med långskjuts på däck. Därefter långskjuts även en messengerlina på vårt däck som är till för att vi ska kunna dra tampar mellan våra fartyg. RAS-spelet, där bränsleslangarna ligger på en rulle för att enkelt kunna spelas ut i vattnet, görs klart. Säkerhetsutrustningen tas fram ifall något skulle gå fel, såg, yxa, vajersax och en ters. Vi kopplar även upp en brandslang med skum ifall det skulle börja brinna. I det här skedet är de stora förberedelserna klara.
-
-
Säkerhetsutrustningen som alltid finns till hands
-
-
RAS-spelet och en av bränsleslangarna
Klockan har nu blivit 05.30 och alla som är inblandade i momentet samlas på bryggan för en säkerhetsgenomgång och fördelning av personal. Momentet innebär krav på god säkerhet och gott sjömanskap.
Vi har i det här genomförandet en chef för RAS, en chef på däck, en signalist, en ansvarig för att sköta RAS-spelet och två stycken matroser på däck. Klockan närmar sig 06.00 och de sista förberedelserna görs, utrustning och samband kontrolleras en sista gång. Det sista som sker är bunkerslangen spelas ut i vattnet. Nu är HMS Trossö beredda att genomföra RAS-astern.
-
-
Från en upphöjd position övervakas hela monentet.
-
-
Däckschefen och två matroser.
När så HMS Nyköping närmar sig skjuter de över en lina med linkastare för vi ska kunna föra över bunkerslangen. Nu är säkerheten och det goda sjömanskapet viktigt då överföringen av bunkerslangen sker i olika moment med mycket tamp på däck som man kan fastna i.
Med hjälp av vår messengerlina och egen tjockare tamp kan de till slut dra över bunkerslangen och koppla den ombord. När allt är kopplat och klart kan vi efter klartecken från HMS Nyköping börja pumpa över bränsle. Efter en stund har Nyköping fått den mängd de behöver och vi stoppar pumparna. Med hjälp av tryckluft töms slangen. Nu är det bara losskoppling, hemtagning och återställning kvar.
-
-
Matroserna fäster den gula tampen och bränsleslangen på Nyköpings blåa hemtagningstamp
-
-
Bunkringen är klar och bränsleslangen spelas upp på däck
På detta sätt kan vi ett säkert sätt pumpa över bränsle till ett annat fartyg trots att vi är mitt ute på havet. Det sparar tid för korvetten som slipper gå in till kaj.
/Sjöman Alexander Kemppainen, chef för dagens RAS-moment