På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Att tanka till sjöss

Jimmie Adamsson

Nyköping har gått upp jämsides med oss och tamparna har börjat gå emellan fartygen

Klockan 05.55 går avståndsbojen i vattnet från HMS Trossö. Men redan vid 04.00 började förberedelserna av de som då hade bryggvakt.

Vi får ordern att förbereda RAS-astern då korvetten HMS Nyköping behöver påfyllning av bränsle. Bryggvakten börjar med att ta fram den utrustning som behövs. Den stora röda avståndsbojen lägger vi bakom fartyget så mottagande enhet vet vilket avstånd de skall ligga på. Den gula tamp som HMS Nyköping drar över bunkerslangen med långskjuts på däck. Därefter långskjuts även en messengerlina på vårt däck som är till för att vi ska kunna dra tampar mellan våra fartyg. RAS-spelet, där bränsleslangarna ligger på en rulle för att enkelt kunna spelas ut i vattnet, görs klart. Säkerhetsutrustningen tas fram ifall något skulle gå fel, såg, yxa, vajersax och en ters. Vi kopplar även upp en brandslang med skum ifall det skulle börja brinna. I det här skedet är de stora förberedelserna klara.

Klockan har nu blivit 05.30 och alla som är inblandade i momentet samlas på bryggan för en säkerhetsgenomgång och fördelning av personal. Momentet innebär krav på god säkerhet och gott sjömanskap.

Vi har i det här genomförandet en chef för RAS, en chef på däck, en signalist, en ansvarig för att sköta RAS-spelet och två stycken matroser på däck. Klockan närmar sig 06.00 och de sista förberedelserna görs, utrustning och samband kontrolleras en sista gång. Det sista som sker är bunkerslangen spelas ut i vattnet. Nu är HMS Trossö beredda att genomföra RAS-astern.

När så HMS Nyköping närmar sig skjuter de över en lina med linkastare för vi ska kunna föra över bunkerslangen. Nu är säkerheten och det goda sjömanskapet viktigt då överföringen av bunkerslangen sker i olika moment med mycket tamp på däck som man kan fastna i.

Med hjälp av vår messengerlina och egen tjockare tamp kan de till slut dra över bunkerslangen och koppla den ombord. När allt är kopplat och klart kan vi efter klartecken från HMS Nyköping börja pumpa över bränsle. Efter en stund har Nyköping fått den mängd de behöver och vi stoppar pumparna. Med hjälp av tryckluft töms slangen. Nu är det bara losskoppling, hemtagning och återställning kvar.

På detta sätt kan vi ett säkert sätt pumpa över bränsle till ett annat fartyg trots att vi är mitt ute på havet. Det sparar tid för korvetten som slipper gå in till kaj.

/Sjöman Alexander Kemppainen, chef för dagens RAS-moment

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *