Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

”Om inte du kan komma till Göteborgsvarvet får Göteborgsvarvet komma till dig”

magnusjirlind

_DSC7498

Just nu pågår en övning med finska och svenska fartyg i Östersjön. Övningen heter FINSWEEX, Finnish Swedish Exercise. Eftersom inte Göteborgsvarvet tog hänsyn till detta och bytte datum genomfördes loppet ombord på HMS Carlskrona.

DSC_6655

FINSWEEX är en övning som syftar till att träna och förbereda för att kunna skapa en gemensam sjöstyrka. Styrkan ska vara redo till 2017 och i ett antal övningar framöver kommer vi jobba sida vid sida. Totalt är det 16 fartyg som deltar och styrkan är uppdelad i en minröjningsdel och en ytstridsdel. Ombord på HMS Carlskrona sitter Task Group-staben ombord med den finska Kommendor Timo Hirvonen som chef över hela styrkan.

CTG-staben kan knappast ha bättre förutsättningar att kunna leverera effekt. Service, lokaler och mat håller högsta klass ombord. Övningen sträcker sig fram till fredag och då har den pågått i 12 dygn. Ombord på HMS Carlskrona finns möjlighet att hålla en bra fysiska form med diverse idrottsutrustning. Initiativet till att arrangera ett ”eget” Göteborgsvarav kom ifrån ME02 då loppet även då var otillgängligt för besättningen ombord. Istället arrangerades det utanför Somalias kust. Medaljer från arrangörerna skickades ner och delades ut till deltagarna.

Loppet sträcker sig i 105 varav på däck, totalt 2,1mil. Tipset är att byta varv lite då och då för att få ett jämnt slitage på kroppen. Det är nog bra att deltagarantalet inte kommer upp i samma siffror som det riktiga då det inte finns särskilt mycket plats på gångborden. En av de finska besättningsmedlemmarna nåddes inte av informationen att loppet var tvunget att springas ombord. Hans 2,1 mils snurrande innanför grindarna på Bergaområdet var inte godkänt vilket medförde att han sprang dagen efter igen på däck, finsk sisu när den är som bäst.

Övningen FINSWEEX innehåller många olika moment exempelvis ubåtsjakt, luftvärnskjutningar och minröjning men själva grunden utgörs av sjöövervakningsoperationer. En sjöövervakningsoperation genomförs i ett utpekat område till sjöss. Uppgiften utförs av stridsfartyg och innebär att ha kontroll vad som sker i området – i luften, på ytan och under ytan. Om ett hot exempelvis en främmande undervattensfarkost, upptäcks ska stridsfartygen kunna hantera detta. En sjöövervakningsoperation genomförs inte för att det finns en ökad hotbild utan kontinuerligt och ibland av avskräckande syfte.

Fram till målbilden 2017 finns flera övningar i planeringen med personal från Finland och Sverige i staberna och övningar där svenska och finska fartyg jobbar sida vid sida. FINSWEEX har genomförts på en grundläggande nivå och det finns områden som måste utvecklas framöver, exempelvis ett gemensamt stridsledningssystem där fartygen kan ta emot och sända måldata och stridsledningsinformation. Det finns även många politiska områden där våra länder måste komma överens. Stegen mot en gemensam sjöstyrka är igång och på god väg. Prisutdelning och ceremonin efter HMS Carlskronas Göteborgsvarv är inte genomfört än. Priset lär locka fler deltagare till de 105 varven nästa år, gå ”all in” i markan är nästan lika mycket värt som ett OS-guld.

Magnus Jirlind

Public Affairs Officer/SFNTG

 

Officiell blogg

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *