Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Svävaren sätter kurs norrut

kristinaswaan

 

Svävare 302 satte kurs norrut. Foto: Kristina Swaan

Svävare 302 satte kurs norrut. Foto: Kristina Swaan

Allt ombord gick igenom före avfärd. Foto: Kristina Swaan

Allt ombord gick igenom före avfärd. Foto: Kristina Swaan

Nu väntar övning i vinter-och is miljö. Foto: Kristina Swaan

Nu väntar övning i vinter-och is miljö. Foto: Kristina Swaan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Under gassande sol och gnistrande snö, satte svävaren 302, kurs och fart norrut. Efter några timmars förberedelser med packning av utrustning och systemkontroller var det dags att lämna hemmahamnen på Amfibieregementet för att under några veckor befinna sig på betydligt nordligare breddgrader, närmare bestämt i Luleå skärgård, Kalix och Haparanda.

Besättningen på svävaren ska kunna köra i olika miljöer alla tider på året, för att bibehålla och utveckla förmågan att köra på is behöver det övas. Dessvärre eller dessbättre för många, så bjuder inte Stockholms skärgård på den typen av is som man hittar i nämnda områden, alltså måste besättningen bege sig norrut.

Förutom att öva i vinter och is-miljö så får besättningen bra lokalkännedom vilket är nog så viktigt för att kunna lösa uppgifter i vårt avlånga land.

Färden mot Luleå kommer att ta cirka tre dagar med två övernattningar, självklart lite beroende på isläget. En av utmaningarna för besättningen är att hitta bra vägar och att i möjligaste mån undvika isvallar som i värsta fall kan skada fartyget om man inte är uppmärksam.

Vi kommer att få se och höra mer om deras övningar.

Kristina Swaan, Amf 1

 

Officiell blogg

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

4 kommentarer

  • Janne 11 februari 2015 21:31

    Kör längs Lule älv upp till Boden och visa er på I 19.

  • kristina swaan 11 februari 2015 20:41

    Tack för det, vi ser fram emot att träna i Luleå. Vi har bra samarbete med Kustbevakningen här uppe så vi får hela tiden aktuella israpporter vilket vi uppskattar mycket. Besättningen 302

  • kristinaswaan 11 februari 2015 20:37

    Tack för det, vi ser fram emot att träna i Luleå och området här i norr. Vi har bra kontakt med bra kontakt med Kustbevakningen i Luleå som ger oss aktuella israpporter vilket vi uppskattar mycket., Besättningen 302

  • Anders 10 februari 2015 07:33

    Välkommen till Luleå! Har själv kört svävare kommersiellt här uppe i sex år så jag vet vilka utmaningar som kan dyka upp.

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *