På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Sverige leder EU:s sjögående styrkehögkvarter

Magnus Lindstedt

Det råder inget tvivel om att EU Naval Force – Operation Atalanta har varit framgångsrikt. Sedan piratattackernas toppnoteringar med ett hundratal attacker om året under 2010 och 2011 är nu siffran närmare 0. De tidigare bidragen ME 01, 02 och 03 har haft stora framgångar med bland annat anhållna pirater, eskortering av tusentals ton förnödenheter och undsättning av en gisslantagen besättning. Under 2010 ansvarade dessutom den nuvarande marinchefen, konteramiral Jan Thörnqvist, för det sjögående styrkehögkvarteret (Force Headquarters, FHQ). I år deltar Sverige återigen i insatsen med bland annat Stridsbåt 90 och Helikopter 15 och denna gång kommer styrkan att baseras på nederländska örlogsfartyget HNLMS Johan de Witt.

Sverige har återigen fått uppgiften att leda hela den sjögående styrkan och denna gång är det konteramiral Jonas Haggren som leder styrkan.  Till sin hjälp har han ett styrkehögkvarter som består av cirka 40 personer från 15 olika nationer. Det är i huvudsak medlemsstater i EU men där finns också samarbetspartners från Serbien och Djibouti.

Konteramiral Jonas Haggren har ett förflutet inom ubåtsvapnet. Han har även studerat vid bland annat Royal Defence College i London och Center for Security Policy i Geneve. Foto: Niklas Ehlén/Försvarsmakten

Konteramiral Jonas Haggren har ett förflutet inom ubåtsvapnet. Han har även studerat vid bland annat Royal Defence College i London och Center for Security Policy i Geneve.
Foto: Niklas Ehlén/Försvarsmakten

Det är 19:e gången som Operation Atalanta byter ut styrkehögkvarteret och det är inte första gången som Sverige ansvarar för styrkehögkvarteret men det är första gången som vi agerar utan egen plattform. Den svenska styrkan är baserad på det nederländska fartyget HNLMS Johan de Witt.

– Under insatsen kommer Sverige och Nederländerna kunna avskräcka pirater från att genomföra attacker, vi kommer att kunna dela med oss av en gemensam lägesbild och inte minst har det nederländska fartyget, tillsammans med det svenska bidraget, en bra förmåga att stödja de övriga insatserna och hjälpa Somalia med att rusta upp egna förmågor. Självklart kommer vi att genomföra eskorter av World Food Programme och AMISOMs transporter till Somalia, som är en av huvuduppgifterna, säger Jonas Haggren.

Operationschefen (C N3) har en nyckelroll i insatsen. Under den 19:e rotationen har Sverige ledaransvaret för styrkehögkvaretret och kommendörkapten Mats Agnéus har pekats ut som operationschef. Just nu är han dessutom tjänsteförrättande stabschef i väntan på att den italienske stabschefen ska anlända.
? Vi har ett par veckor på oss att komma in i våra stabsrutiner innan vi övertar ledningen från Italien. För att göra avlämningen från det förra styrkehögkvarteret så sömlös som möjligt är våra stabs-, planerings- och underrättelsechefer ombord på det italienska flaggskeppet sedan några veckor. De kommer ombord på Johan de Witt i mitten av februari, säger Mats.

Kommendörkapten Mats Agnéus har ett förflutet som fartygschef på korvett typ Visby. Hans senaste arbetsplats var marinens taktiska stab på Högkvarteret. Foto: Magnus Lindstedt/Försvarsmakten

Kommendörkapten Mats Agnéus har ett förflutet som fartygschef på korvett typ Visby. Hans senaste arbetsplats var marinens taktiska stab på Högkvarteret.
Foto: Magnus Lindstedt/Försvarsmakten

Styrkehögkvarteret har bara övat tillsammans i en vecka och ännu är många stabsmedlemmar inte på plats. Det är mycket som fortfarande måste åtgärdas och styrkehögkvarteret har en del utmaningar framför sig.
? Det är alltid en utmaning att leda multinationella staber. Självklart finns det både språkliga och kulturella vägbulor, men när vi lever så nära varandra som vi gör ombord skall detta inte bli något problem. Det viktigaste nu är att samla ihop hela staben så att alla hinner förbereda sig innan vi övertar ledningen. Tyvärr kan inte alla anlända förrän samma dag vi tar över ledningen. Det märks att några av Europas flottor är hårt ansträngda personellt med flera pågående operationer och övningar, säger Mats.

Joint Operations Room (JOR) på HNLMS Johan de Witt används inte av den ordinarie besättningen. Rummet är helt avsett för att leda insatser som Operation Atalanta. Foto: Mats Agnéus/Försvarsmakten

Joint Operations Room (JOR) på HNLMS Johan de Witt används inte av den ordinarie besättningen. Rummet är helt avsett för att leda insatser som Operation Atalanta.
Foto: Mats Agnéus/Försvarsmakten

HNLMS Johan de Witt är ett amfibiestridsstödfartyg (Landing Platform Dock – LPD) och särskilt konstruerat för att kunna medföra en multinationell stab. Fartyget sjösattes så sent som 2008 är ett däck högre än sitt systerfartyg HNLMS Rotterdam. Även om det bara har hunnit gå en vecka har svenskarna på fartyget börjat känna sig som hemma.
? Våra nederländska värdar ger oss all service vi behöver och det skall bli spännande att jobba nära varandra under de kommande månaderna. Det finns gott om stabsutrymmen, förläggningsutrymmen och en stor ledningscentral, (Joint Operations Room). Fartyget har dessutom tidigare, hösten 2013, varit ledningsplattform åt den dåvarande nederländske styrkechefen och dennes stab. Rutinerna är väl inarbetade i fartyget, säger Mats.

HNLMS Johan de Witt är ett amfibiestridsstödfartyg och sjötsattes 2008. Foto: Mats Nyström/Försvarsmakten

HNLMS Johan de Witt är ett amfibiestridsstödfartyg och sjötsattes 2008.
Foto: Mats Nyström/Försvarsmakten

Sverige tar över ledarskapet över Operation Atalanta i mitten av februari och har uppgiften fram till i början av maj. Du kan följa Sveriges bidrag till insatsen på bloggen ”Operation Atalanta”.

Magnus Lindstedt
PAO FHQ/ME 04

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *