Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Bevissäkring viktigt på en brottsplats

Magnus Lindstedt

Vid hamnbesöket på Seychellerna genomförde HMS Carlskrona inom ramen för EUCAP Nestor ett utbyte med den seychelliska kustbevakningen. Det skedde inom områdena maskin och navigation men framförallt genomfördes en presentation och diskussion om hur viktigt det är med bevissäkring vid en bordning av en misstänkt piratbåt.

Utbytet inleddes med att nio personer från den seychelliska kustbevakningen besökte HMS Carlskrona. Carlskronas navigationsofficer och förste maskinist genomförde presentation och visning inom sina respektive områden.

Representanter från kustbevakningen på helikopterdäck. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Representanter från kustbevakningen på helikopterdäck. Foto Anders Kallin/Försvarsmakten

Därefter besökte personal från HMS Carlskrona Seychellernas kustbevakning. ME 03:s juridiske rådgivare Niclas Sjöquist genomförde en presentation och diskussion om bevissäkringsprocessen med representanter från kustbevakningen. Det vid bordning av en misstänkt piratbåt, så kallad skiff, som det är extra viktigt att hanteringen av bevis görs på ett korrekt sätt. Under presentationen tryckte Niclas särskilt på vikten av att vara så få personer som möjligt som hanterar dokumentation och bevis.

En misstänkt skiff med personer och materiel ombord kan då liknas vid en brottsplats. Är det för många personer inblandade är risken stor att bevis förstörs. De åtta personerna från den seychelliska kustbevakningen var mycket tacksamma för att EU Navfor och ME 03 delgav sina erfarenheter inom det här området.

Utbytet skedde inom ramen för EUCAP Nestor som är en regional EU insats som syftar till att stärka den lokala förmågan inom framförallt maritim ledning och säkerhet inom anti-piratverksamhet. EU Navfor stödjer EUCAP Nestor i det arbetet.

Tidigare har ME 03 genomfört skyddstjänstutbildning med personal från Djiboutis kustbevakning. Läs artikeln här.

Anders Kallin PAO ME 03

Officiell blogg

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *