Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

HMS Visborgs sista resa

Jimmie Adamsson

Före detta minfartyget, flaggskeppet för kustflottan och stödfartyget HMS Visborg har nu gjort sin sista framfart genom vattnet. I veckan bogserades hon in i Oscarsdockan på Kockums i Karlskrona för att huggas upp, eller som det numera kallas -materialåtervinnas. Hon byggdes på Karlskronavarvet i början av 70-talet och slutar nu också sina dagar där. Nedan är en bildserie från bogseringen. Mer information från företaget som återvinner Visborg finner man här.
Fotograf är Joachim Hallor på Kockums.

Jimmie Adamsson
Infornationschef 3.sjöstridsflottiljen

HMS_Visborg_130502 082

HMS_Visborg_130502 096

HMS_Visborg_130502 051

HMS_Visborg_130502 060

Officiell blogg

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

24 kommentarer

  • Magnus Edvinsson 3 maj 2013 10:08

    Hoppas hon får ett värdigt slut.

  • Lasse g 3 maj 2013 11:09

    Vad är det för ubåtar som syns på en av bilderna?

    • Jimmie Adamsson Lasse g 3 maj 2013 11:32

      Ubåtarna är Näcken och Najad, byggda i slutet av 1970-talet och utrangerade vid sekelskiftet. Den tredje ubåten i klassen, Neptun, blir nästa sommar en del av Marinmuseums utställningar. Mvh Jimmie Adamsson

  • JohanC 3 maj 2013 13:00

    Jag tycker allt att även en av Najad/Näcken borde skickas upp till Sthlm och Museihamnen vid Vasavarvet. för att där läggas som museifartyg.

  • Thomas Melin 3 maj 2013 15:05

    Känns lite vemodigt att läsa, jag tjänstgjorde ombord på Visborg som signalmatros i slutet av 1980-talet. Diskuterades andra lösningar innan beslutet att hugga upp henne togs, som försäljning eller annat användningsområde, t ex spaningsfartyg?

    • Jimmie Adamsson Thomas Melin 3 maj 2013 21:43

      Vad jag förstår fanns ingen spekulant att köpa henne.
      Jimmie Adamsson

  • Kilo Mike 3 maj 2013 22:48

    Ett happy ship går ur tiden. Känner mig priviligierad som fått tjänstgöra ombord. FFDA

  • Perman 5 maj 2013 20:20

    HMS Najad utrangerades vid sekelskiftet men HMS Näcken utrangerades inte utan överfördes 2001 till den danska marinen. Där fick hon namnet HDMS Kronborg och hon var i tjänst till 2005. Därefter så las det danska ubåtsvapnet ned och hon återgick till Sverige och las i malpåse i Karlskrona under Kockums ägo. Exakt när hon officiellt utrangerades vet jag tyvärr inte. Näcken är ju unik så tillvida att hon världens första under efterkrigstiden operativa ubåt med ett luftoberoende tillsatsmaskineri.

    Vad beträffar HMS Visborg och hennes ev. försäljning så var väl en delegation från Chile ändå här och tittade på henne? Visborgs systerfartyg f.d. Älvsborg tjänstgör så vitt jag vet fortfarande i den chilenska marinen.

  • Klas Hagström 29 maj 2013 07:53

    De var tråkigt att höra att Visborg är borta från Marinen. Tjänstgorde där första gången 1977 sista gången 2001. Nu är både Visborg å Älvsborg borta, var även med å körde Älvsborg inför försäljningen till Chile tror det var 1996. Har tllbringat många år i maskin på dessa Fartyg. Nu är man gammal. /Klas (Kleva)

    • Magnus Björckèn Klas Hagström 19 juni 2013 19:38

      Hej Kleva jag tjänstgjorde under dig på Visborg -95/96 och var även med på uppvisningsturen med Älvsborg. /Björckèn

    • HMS VBG 551 Johan Gärdin Klas Hagström 19 mars 2014 14:11

      Hej Klas - sällar mig alltså till de 'sörjande' och det var kul att se ditt namn. Hör gärna av dig om du ser det här johan.gardin@dnvgl.com

  • Dan Bourgstr 17 juni 2013 21:52

    Jag tjänstgjorde också på henne, 820222-821209, har många roliga minnen från tiden ombord! Kanske någon mer som var vpl på henne samma tid som jag?

    • Anders Pettersson Dan Bourgstr 24 oktober 2013 20:39

      Jag var på Visborg samma tid som du, minmatros 446 Pettersson :)
      Sorgligt att se henne skrotas, det var en bra tid...

  • Roland Svensson 11 september 2013 09:15

    Hon gick in i Landskrona hamn idag 11/9, dock rätt nerplockad.

  • Nils Edhborg 18 januari 2015 21:31

    Jag var signalmatros på Visborg från mars till december 1977. Vi åkte bl a till Visby, Åbo och Umeå.
    Älvsnabben, Småland och Gästrikland var fortfarande i drift.

    • Lennart Johansson Nils Edhborg 6 juni 2015 12:24

      hej,

      Var på VGB samtidigt, 1977. Har du contact
      med andra besätningar?

  • Johan Lorensson 20 januari 2015 22:12

    Halkade in på denna blogg och det är mycket nostalgi som väller över en.
    Tjänstgjorde som signalman 93-94, det var en stor mängd erfarenheter från dessa 15 månader.
    Minns 30 M/S motvind på Gotska sjön, nattliga överraskningar vid KFP, flottbesöket i St Petersburg, Berga, Anselm Sakarias, Karlskrona (HMS Carlskrona inte att förglömma), slutövningen och mycket mer.
    Det är minnen jag alltid kommer ha med mig.

  • Michael Stigborn 16 augusti 2015 02:41

    Jag låg på HMS Älvsborg sep-1976-dec 1976 och sedan på HMS Visborg fram till Muck sep 1977, många goa minnen från denna tid Skrovmekaniker 336 Stigborn.

  • Johan tufvesson 16 februari 2016 15:02

    Tillhörde flaggens skrivare under ubåtsjakten i Hårsan 82. Det händer att man längtar tillbaka.

  • Stefan Botos Sydebrant 8 april 2016 11:41

    Jag var en av flaggens tre kryptotekniker (KRYTE). Ryckte in på HMS Marieholm januari 1975. Så fort HMS Visborg var klar med provturskommandot (PTK) vid årsskiftet 75/76 var jag med att flytta över flaggen till VBG. Skulle ha muckat 26 mars 1976 men flyttade då från VBG till 11.tbdiv på Gålö för att bygga upp kryptoverksamheten på den staben. Jobbade på Gålö som anställd några månader innan jag började plugga IT, eller ADB som det hette på den tiden. Så här i efterhand kan jag konstatera att tiden som KRYTE på Marieholm och Visborg nog var mitt livs bästa tid. Flottan på den tiden var något särskilt. Har haft en nostalgiträff med VBG även 2007 på Muskö då jag var förlagd ombord under påskveckan. Vi arbetade med R 142 Ystad som låg uppdragen på Risdalsslipen i Musköberget. Eftersom man inte får bo ombord i Risdal fick vi bo på Visborg som låg ute i hamnen. Vad gäller R 142 Ystad kan ni kolla på www.robotbatar.se. En ideell förening som nu har hand om den enda kvarvarande och fungerande robotbåten.

  • Micke 628 Lindberg 1 augusti 2016 16:53

    Jag låg på Hms Visborg som Momeck senare på Hms Älvsborg 1988 åtta månader sen blev d åka ner till Karlskrona 2 mån Gku. Gkö jävligt rolig tid nån mer som låg den tiden?? Trist att hon gått i graven ...

  • Torgny Stake 10 september 2016 06:55

    Jag var Flaggkock skeppsnr 121 på Visborg dec 88-Sep 89

    Fantastiskt roligt med massa upptåg och resor.

    Saknaden är stor.

    Vila i frid Visborg

  • Jonas J 19 januari 2017 11:50

    Oj, vilka minnen säger jag bara :-)
    Tjänstgjorde som verkstadsmekaniker 1996 och muckade i torrdockan på Muskö när fartyget låg där för asbestsanering.
    Vi låg i dockan tidigare för byte av propellerblad, fartyget drogs in för hand i dockan av besättningen!
    När jag låg på Visborg hade hon precis slutat användas som flaggskepp.
    Än idag minns jag varenda utrymme på båten efter alla övningar ombord bla rökdykarövingar.

  • Peter Silvernäs 30 mars 2017 12:18

    Tråkigt! Minnen från tiden 1978/79 då jag låg på Visborg som artillerimatros. Starkaste minnet idag är statsbesöket i Lübeck i mars -79, då kungen seglade med oss tillbaka men klev av i Karlskrona.
    På morgonen den 29 mars anlände vi till Berga och var då redo att lämna in sjösäcken. MUCK.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *