På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Ubåt på botten

Fredrik Norrby

I veckan var jag under ett dygn ombord på en av flottiljens ubåtar. Innan midnatt initierades en skyddsövning av fartygschefen. Övningen hade planerats ihop med ubåtens fartygsingenjör. Scenariot var att ubåten kolliderat, att de förliga ballasttankarna hade skadats och att flytkraften i fören därmed var begränsad.

För att uppnå realism (övningen påbörjades i uläge) blåstes aktra ballasttankarna delvis, vilket medförde att ubåten fick cirka 10-12 graders förlig trim (lutar alltså framåt). Detta blir problematiskt både för vaktchefen och rorgängaren – som försöker balansera ubåten med hjälp av roder, fart samt trim- och viktregleringstankar – och övriga i besättningen som ska genomföra räddningsinsatser ombord. För att stressa sjukvårdsfunktionen var det totalt fem besättningsmän som, till följd av kollisionen, var skadade. De skadade fanns både i för- och akterskeppet.

Då ubåten i detta scenario ej hade tillräcklig flytkraft och var svår att stabilisera i uläge, valde fartygschefen att beordra bottenläge. Innan detta skedde sändes (fingerat i detta fall) nödmeddelande på både militära och civila radiofrekvenser.

Ubåt i bottenläge på 45, 4 m - övervikt intagen (foto: 1.ubflj)

Ubåt i bottenläge på 45, 4 m – övervikt intagen (foto: 1.ubflj)

Bottenläge intogs på drygt 45 meter, och positionen var på betryggande avstånd från fiskefartyg och övrig sjötrafik. Bilden visar en display som visar kurs, fart, djup och djup under köl. Som synes är djupet under köl 0,7 meter, trots att ubåten ligger helt still på botten. Det beror troligen på att ubåten ligger på lera och slam, och under dessa lager finns hårdare botten som ekolodets signal ”studsar” på. För att ligga still på botten tar ubåten in ca 6000 – 8000 liter vatten i interna tankar, och på så sätt uppnås betryggande övervikt.

Som helhet ett bra scenario – och ett mycket bra agerande av besättningen trots försvårande omständigheter.

Fredrik Norrby
Chef Första Ubåtsflottiljen

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *