Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Gästinlägg: Sverige behöver en sjöminister!

Jimmie Adamsson

Frågorna kring landets maritima framtid hopar sig. På Näringsdepartementets uppdrag har landets ”Maritima Kluster” kartlagts och det är där tydligt, att alltför många departement och myndigheter självständigt hanterar maritima frågor, men dessvärre många gånger utan samordning och samverkan med andra. Det är både trist och sorgligt och hade kanske inte gjort så mycket, om inte därmed landets framtida möjligheter slösas bort eller – i bästa fall- inte tillvaratas.

Sverige ligger vid havet och vår export och import sker till nästan hundra procent på kölar. Så har det i och för sig varit ganska länge, men numera och i globaliseringens tidevarv sker varuutbudet mera direkt utan mellanlager och tidsaspekten blir ofta så viktig, att utan sjöfarten stannar produktionen. Detta gäller numera över en större bredd än tidigare och samhället kan lätt lamslås om varuflödet hejdas. Den som själv vill forma sig en uppfattning om sjötrafiken och omfattningen kan ju lätt hitta det på nätets AIS-information.

Vi borde för vår egen säkerhets skull satsa på en svenskflaggad handelsflotta, som transporterar olja och annat gods på ett miljösäkert sätt utefter våra kuster. I stället flaggas alltfler fartyg ut och svensk flagga blåser numera över allt färre trader, men japaner och australiensare är säkert glada över att biltransporterna till Australien sker på ett genomtänkt miljömässigt sätt för det sker på svenskflaggade fartyg, som lyder under svenska miljöskyddslagar! Men detta kommer inte vårt närområde till del. Här seglar i stället underbemannade och bekvämlighetsflaggade fartyg med bland annat våra behov av olja och utan att vi kan fungera förebyggande för att undvika kommande oljekatastrofer i Östersjön och i Skagerack/Kattegatt. Det är mest bara en tidsfråga innan vi kommer att drabbas! Och vilket departement har ansvaret för detta? Jo, flera!

 Om alltså inte frågor rörande möjligheterna att själva med egen personal bemanna svenska fartyg beaktas, så är det inte särskilt mycket bättre med vårt fiske, som också hanteras av flera departement och är det inte ett hån mot fiskerinäringen att bli betraktad som en landsbygdsfråga! Att sedan fiskeriövervakningen sker genom Kustbevakningen under Försvarsdepartementet gör ju inte saken enklare precis.

 Ungdomsarbetslösheten är ett stort samhällsproblem, som regeringen försöker lösa med utbildningssatsningar och det är väl bra i sig, men visst kunde många svenska ungdomar kunna göra sig en framtid till sjöss, om det bara fanns svenskflaggade fartyg, där man kanske kunde kombinera en utbildning med ett arbete? Men hur ska Utbildningsdepartementet kunna hitta den lösningen? Och i förlängningen måste vi nog ha en större mängd utbildat sjöbefäl, om vårt lotsväsende ska kunna bemannas i framtiden! Inte vill vi väl släppa loss vilka snedseglare som helst under främmande flagga i våra skärgårdar. Och på Tjörn lägger man i stället ner sjöfartsgymnasiet!

 Det finns alltså många frågor att lösa inom samhällets civila sektorer och några är här antydda, men situationen är ganska snarlik även på den militära under Försvarsdepartementet. Nu diskuteras hur Försvarsmaktens budget ska hanteras och vilka andelar av denna som de olika försvarsgrenarna ska kunna tillskansa sig. Vore det inte bättre att se till vad landet Sverige faktiskt kan tänkas behöva och även här behövs en maritim funktion. För visst är det väl så att vi skulle behöva en marin och en kustbevakning som samverkar och som kan övervaka och ingripa mot möjliga kränkningar av olika slag och innan något allvarligt inträffar. Grunderna för detta finns i EU gemensamma försvarspolitik från 2003, som verkar vara okänd på många håll – inte bara av medborgarna!

 Hur kan vi då göra?

Före 1920 hade vi kanske en bättre känsla för vad som borde samordnas på den maritima arenan och då hade vi en ”Sjöminister” som ansvarade för samordningen av statens maritima verksamheter och en sådan borde vi nog utnämna igen – och som kan agera innan något mera allvarligt inträffar i vårt närområde!

Förra veckan löste jag ett korsord om Påskön och dess befolkning, som själva drev sig in i sin undergång. Deras kvarvarande stenstoder är placerade med ryggen mot havet! Låt oss hoppas att svenskarna inte ställer sig med ryggen mot havet, utan i stället ser ut mot havet med tillförsikt och framtidstro!

Magnus Haglund
f. kk mst

Officiell blogg

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

2 kommentarer

  • Jan Risby 27 november 2012 20:46

    Ja Magnus, inte tror jag att ett nytt departement och en ny ministerpost i regeringen är lösningen. Vi har ju haft ett antal olika försvarsministrar de senaste 15-20 åren och hur utvecklande har det varit för vår försvarsförmåga och vår beredskap?

    Den 7 november i år kunde SvD meddela följande goda sjöfartsnyhet; "Danmark är nu, om man räknar in samtliga fartyg kontrollerade av danska intressen, med sina cirka 2 100 fartyg världens fjärde största sjöfartsnation. Bara Japan, Grekland och Kina är större, uppger sjöfartswebbplatsen www.maritimedanmark.dk.

    Danmark är nu världens fjärde största sjöfartsnation. Den danska handelsflottan har sedan krisen började 2008 vuxit med 75 fartyg på totalt 1,4 miljoner bruttoton. Danska rederier transporterar cirka 10 procent av världshandeln." På liknande sätt ser utvecklingen ut i Norge.

    Våra stenstoder - som är placerade med ryggen mot havet - sitter och har suttit i svenska regeringar och i Sveriges riksdag. Det s.k. sjöfartsnettot kunde ha bidragit till välståndet i Riket, på samma sätt som vår exportindustri gör. Det har nämligen samma ekonomiska effekt.

    Lösningen vore att helt fräckt kopiera de danska åtgärderna. på sjöfartsområdet. Den danska succén byggdes i samförstånd mellan politiker, fackföreningar och redare, med målsättningen att Danmark skall bli Europas ledande sjöfartsnation och sedan arbetade man mot det målet. Med gott, synligt och mätbart resultat som märks i den anska statskassan.

  • Magnus Haglund 30 november 2012 09:09

    Hej Jan,
    Det verkar som du håller med mig i att det skulle behövas en bättre maritim samordning även i Sverige. En mycket viktig del av dett kunde ju bli en bättre sjöfartspolitik, så vi slipper att få all de bekvämlighetsflaggade fartygen i våra farvatten, för de framförs ju inte på ett säkert sätt. Se idag i Kalmarsund för att ta ett aktuellt exempel!

    Min poäng är ju att de maritima - och det marina - delarna måste samordnas för landets bästa och för vår gemensamma säkerhet! Och det måste ske innan det händer något allvarligt!

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *