Snart är det halvtid efter fyra veckor i Medelhavet. HMS Koster fortsätter sina tester i varma och salta vatten i La Spezia, Italien. Ett fartyg i svenska flottan kanske inte förknippas med matlagning men det är en uppgift bland många andra ombord och dessutom en mycket viktig sådan. Ombord på HMS Koster är vi två kockar. Till skillnad mot de andra sjömännen ombord så följer inte vi det normala vaktsystemet till sjöss med 6 timmars jobb och 6 timmars vila. Vi hjälps åt med att laga måltiderna ombord. Vanligtvis är alla hungriga och ju längre vi brukar vara ute ju mer fokus blir det på maten. Man kan säga att det maten minst sagt är en moralhöjare.
Det är vi kockar som planerar menyn och beställer varor. Ett mycket ansvarsfullt uppdrag och viktigt att vi inte missar någon viktig ingrediens. Tyvärr finns det ingen ICA-butik som flyter omkring. Det har varit extra kul att testa på de italienska råvarorna som smakar lite mer än de som vi har i Sverige. Det verkar som om besättningen tycker likadant, våra italienska menyer har minst sagt varit omtyckta bland besättningen.
Vi beställer fartygets råvaror av en skeppshandlare som heter Augusto, en man i övre medelåldern som är trevlig men talar snabbt och gärna med hjälp av mycket gester. Han känns som en typisk italienare. Hans brist på engelska ord och vår dåliga italienska fantasi leder till att det är spännande när alla råvaror ska levereras.
Det har blivit en del improvisation och ändringar i menyn, något som gör jobbet som kock i flottan både utmanande och spännande.
Men det innebär inte bara att hacka lök och röra i grytan som kock på minröjningsfartyg. Jobbet är mycket flexibelt och det är svårt att tröttna då man hela tiden gör nya saker.
Niklas Gustavsson-Åberg och Joakim Rosén
Kockar ombord på HMS Koster