Större delen av HMS Kosters besättning har nu varit i La Spezia i lite mer än en vecka. I väntan på att fartyget skulle anlända på sea lift fartyget Condock V så ägnades de första dagarna åt övningsplanering och testförberedelser. Vi hade även möten med FMV:s och Underhållsgruppens personal på plats i Italien samt med den Italienska Flottan, Marinbasen i La Spezia, skeppshandlare och skeppsagenter. Detta för att allt skall fungera så smidigt som möjligt när vi är här nere.
Sent på natten till i lördags så ankom till sist Condock V med HMS Koster och det var en förväntansfull besättning som embarkerade för att docka ut henne från Condock V. Hon förhalades snart ut ur dockan och eftersom fartygets framdrivningsmaskiner och manöversystem inte var driftsatta under resan ner så fick vi hjälp med förflyttningen till vår förtöjningsplats av två stycken bogserbåtar. En spännande första ”sjötur” i Italien där en viss språkförbistring och stress infann sig.
Allt gick i alla fall bra och besättningen kunde snart fortsätta arbetet med att driftsätta fartyget och alla hennes delsystem till kaj. Det var mycket som på kort tid skulle göras så det blev två långa dagar för samtliga ombord. Allt arbete tog ut sin rätt och till min förvåning så försvann de flesta ner till sina hytter för att sova så fort söndagens arbeten var avslutat och vi ätit en lättare middag. Utomhus så har temperaturen de flesta dagar varit 40 grader och det är hög luftfuktighet här. Navigationsofficeren har därför med jämna mellanrum sammankallat besättningen till vattenstund och försett besättningen med solkräm.
I måndags så gick vi äntligen till sjöss för egen maskin för att avprovade olika system. Allt gick bra men vi konstaterade snart att många lokala båtägare är nyfikna på det svenska minröjningsfartyget och kör gärna lite extra nära. Just nu är det två tester som pågår parallellt. Det ena är ett test för att se hur fartygets NBC-drift fungerar i värmen, det är idag 35 grader i luften och 27 grader i vattnet. Det andra testet är en kontroll av fartygets skrovfasta sonar. Samtidigt är det snart lunch och jag hör hur de som strax ska gå på sin vakt sitter och äter dagens lunch bestående av fiskgratäng med kokt potatis. Kanske inte så italienskt men jag har redan hört att delar av besättningen muttrat om att de är trötta på pasta, pizza, ostar, skinkor och salami. Vi får väl se när vi närmar oss vårt hem datum hur besättningen känner för dessa delikatesser.
Carl Lundvall
FC HMS Koster