Vid dagens seminarie vid Sjöfartsforum under rubriken ”utmaningar när både handelsflottan och marinen är beväpnade” debatterade jag och vd:n för Stena Line Carl-Johan Hagman och vd för Gotlandsbolaget Jan-Eric Nilsson problematiken i Indiska Oceanen och Adenviken samt piratverksamhet i stort.
Vi var rörande överens om hur situationen ser ut efter piraternas härjningar. De umbäranden som svenska och alla världens sjömän får lida och sjöfartens betydelse för världshandeln är enormt viktiga frågor. Under 2011 var3 863 sjömän direkt berörda vid piratbeskjutning, 986 sjömän kom i kontakt med pirater då de bordade fartygen.1 206 satt gisslan hos pirater, av dem sjömän, turister och hjälparbetare. 35 personer dog i sviterna från
piratattacker eller fångenskap.
De marina styrkorna som EUNAVFOR, NATO, CMF och enskilda länder har i genomsnitt totalt ca 30 – 35 fartyg i det synnerligen omfattande operationsområdet. Det är av yttersta vikt att de begränsade resurserna samverkar med rederier och alla som är i området. Tillsammans kan vi effektivt motverka kriminella pirathandlingar. Tyvärr räcker det inte med det. Beväpnade vakter ombord på handelsfartyg har visat sig nödvändigt och
39 % av fartygen beväpnar sig idag.
Det är min åsikt att dessa privata säkerhetsföretag skall kunna kompetenscertifieras för att undvika att mindre seriösa företag tillåts verka på världshaven.
Ett lagförslag inväntas nästa år till stöd för att utnyttja beväpnade säkerhetsföretag ombord på svenska handelsfartyg.
Jonas Haggren
Chef Prod Marin