Försvarsmakten planerar anskaffa två stycken nya stödfartyg. Anskaffningen är uppdelad i två steg, för närvarande genomförs en produktdefinitionsfas (projektering) som omfattar framtagning av tekniskt och kommersiellt upphandlingsunderlag, därefter kommer en anskaffningsfas med leverans 2017-2019. Ett av alternativen som studeras i produktdefinitionsfasen är ett derivat av ROPAX-fartyg, ett fartyg med RORO-däck och passagerarutrymme. Potentiella leverantörer utgår från behoven på fartyget och optimerar skrovformen utifrån en generisk skrovform. Framdrivningsmaskineri och andra installationer är färdigutvecklade produkter som väljs utifrån erforderlig effekt eller förmåga. Inredningen utformas enligt Försvarsmaktens och regelverkens krav. Det sker vanligen ingen teknisk utveckling vid sammanställandet av fartygskonceptet.
Nuvarande stödfartyg har utvecklats ur de behov som identifierades då Försvarsmakten med grundorganisationens resurser ställdes inför uppgiften att hantera systematiska undervattenskränkningar under 1980- och 90 talet. Fartygen dimensionerades för insatser i fred och kris och utgjorde ett komplement till områdesbundna basbataljoner dimensionerade för krigsorganisationens behov. De stödfartyg som tillförts organisationen har utgjorts av militär överskottsmateriel eller upphandlats på den civila andrahandsmarknaden. Därigenom har fartygens kapacitet inom logistikstödsområdet begränsats som en konsekvens att de ursprungligen kravställts och konstruerats för andra uppgifter och ändamål. Stödfartyget HMS Trossö, ursprungligen byggt för Sovjetunionen som forskningsfartyg 1984, anskaffades från andrahandsmarknaden 1997 och modifierades för att stödja en minröjningsdivision. I nuläget ingår Trossö i fjärde sjöstridsflottiljen och har till uppgift att stödja såväl minröjnings- som korvettdivison.
HMS Carlskrona, ursprungligen byggd som min- och långresefartyg 1982, modifieras 2012 för att möjliggöra stöd av såväl minröjnings- som korvettdivison i tredje sjöstridsflottiljen. Den områdesbundna logistikförsörjningsorganisationen, vilken fram till 1990-talet utgjort basen i logistikförsörjningskonceptet för insatser i krig, har successivt avvecklat mobiliserande delar. I nuläget vidmakthålls en mindre del av tidigare förråd och kajer.
En begränsad förbandsnumerär innebär utökade behov av effektivt logistikstöd. För insatser inom en begränsad konfliktnivå medger nytt stödfartyg ett framskjutet logistikstöd där förbanden inte behöver lämna operationsområdet för sitt underhåll varvid uthållighet och tillgänglighet ökar. Logistikstödet för sjörörliga förband ska som en konsekvens av hotbildsutvecklingen, där bekämpningssystemens precision kontinuerligt ökat, utveckla sin rörlighet. Vid högre konfliktnivåer innebär rörligheten att logistikstödsresurserna kan förflyttas dit där de bäst stödjer den operativa verksamheten, oavsett om behovet är att följa eller undandra sig en motståndares rörelse. Rörligheten är den enskilt viktigaste egenskapen för att möta grundläggande behov av skydd för såväl logistikstödsresurserna som stödda förband under mottagande av stöd.
Dimensionerande för stödfartygens kravställning är behoven vid sjöstridskrafterna. Därutöver kommer enskilt stödfartyg, efter tillförsel av personal och materiel, kunna stödja helikoptrar avdelade för sjöoperativa uppgifter i syfte att öka helikoptrarnas tillgänglighet i operationsområdet. Med en basering ombord minskar anflygning jämfört med en landbasering och uthålligheten, tiden helikoptern är tillgänglig i operationsområdet, ökar. Dimensionerande förbandsvolym är rote helikopter (t.ex. helikopter 14) för att medge godtagbar tillgänglighet och redundans. Amfibieförband stöds inom ramen för angivna dimensioneringsgrunder. Stödfartygen kommer vara så utformade att de i samband med egen uppfyllnad av förnödenheter är begränsat beroende av särskilt anpassade anläggningar. Därigenom reduceras behovet av ett fåtal anläggningar eller platser som i förväg kan utspanas, inmätas och rekognosceras i syfte att möjliggöra bekämpning av logistikstödet.
Bo Berg
C PROD MARIN Materiel