Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Försvarsmakten ger ut handbok i sociala medier

Erik Lagersten

Ny handbok i sociala medier

Ny handbok i sociala medier

Försvarsmakten ger ut en handbok i sociala medier som ett stöd till sina medarbetare. Handboken som är framtagen av informationsstaben och säkerhetskontoret berör både möjligheter och risker, innehåller rekommendationer och återger vissa bestämmelser.

Läs och ladda ner handboken här: Försvarsmaktens handbok i sociala medier

Den informationsteknologiska utvecklingen och svenskarnas förändrade kommunikationsbeteenden* innebär både nya möjligheter och nya krav för Försvarsmakten och dess medarbetare. Informationsfriheten främjar öppenhet, kunskapsbildning och delaktighet. Men den kan också försvåra till exempel skyddet av information som omfattas av sekretess och öka medarbetares utsatthet.

För att tydliggöra myndighetens syn på det nya medielandskapet och öka medvetenheten om möjligheter, risker och bestämmelser bland sina medarbetare ger Försvarsmakten nu ut en handbok i sociala medier.

Det som är speciellt med handboken är att den omhändertar både säkerhetstjänstens syn, juridiska aspekter samt informationstjänstens målsättningar. Det finns inget motsatsförhållande mellan dessa funktioner utan målet är gemensamt. Att Försvarsmaktens medarbetare berättar om sin verklighet medvetna om eventuella begränsningar. Denna samsyn är en styrka inom ett område där det kanske varit olika syn på nyttan eller möjligheten.

Handboken består av tre delar: Den första delen ger en introduktion till sociala medier och beskriver några av de mest populära medierna. Den andra delen innehåller konkreta rekommendationer till medarbetare, medan den tredje delen handlar om myndighetens förhållningssätt och ansvar.

Sedan 2011 finns fastställda riktlinjer för hur Försvarsmakten ska använda sociala medierI riktlinjerna konstaterar Försvarsmakten att tillgång till information och människors rätt att yttra sig är grundläggande rättigheter i den demokrati som myndigheten har uppdraget att skydda. Vidare uppmuntras medarbetare att använda sociala medier för att i mötet med omvärlden bidra till en korrekt och komplett bild av Försvarsmakten.

Erik Lagersten
Informationsdirektör

 

Försvarsmakten har även sedan tidigare en formell närvaro på:

Facebook
Youtube
Twitter
Twitter Försvarsmakten Rekrytering
Twitter informationsdirektören
Instagram
Google+
och den egna bloggportalen blogg.forsvarsmakten.se.

*Se till exempel Svenskarna och Internet 2012

Officiell blogg

Försvarsmaktens kommunikationsdirektör eller annan chef i myndigheten kommenterar aktuella frågor. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

Mats Ström är tillförordnad kommunikationsdirektör. Han ger uttryck för myndighetens principiella uppfattning, här på bloggen Försvarsmakten kommenterar, när han framträder i media eller i andra sammanhang samt på Försvarsmaktens Facebook-konto och Twitter.


0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *