Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Du har det som krävs

admin

Det är slutsatsen Försvarsmakten drar när vi tittar på de första resultaten från vår uppmärksammade reklamkampanj. Resultaten överstiger våra målsättningar.

Det gläder oss, särskilt i dag den 1 juli när vi tar vårt första steg i en historisk samhällsreform. Värnplikten vilar i fredstid och vi ska etablera oss som en stor och attraktiv arbetsgivare. Vi förbereder oss på att ta hand om våra anställda på allra bästa sätt. Det handlar om allt från villkor, ledarskap, personlig utveckling och meritvärde till lyckad rekrytering. Men det krävs också ökad kunskap om försvaret och Försvarsmaktens förändring. Juni månads kampanj har varit en del i detta.

Vi vet att 85 procent av de unga människor som vi vill anställa har låg kunskap om vad vi gör eller vad syftet med vår verksamhet är. Vi vet att de har en stereotyp bild av oss som mest präglas av amerikanska filmer och media. Vi vet också att vi inte är kända som en arbetsgivare. Alltså måste vi lägga grund för ökad kunskap och placera oss på kartan. Det är nödvändigt på ett helt annat sätt än tidigare att synas och vara närvarande i medvetandet hos våra medborgare.

Vilka resultat har då kampanjen gett?

Fyra av fem 15-25-åringar och nästan två av tre svenskar i åldern 15 till 74 år har uppmärksammat kampanjen. Engagemanget på www.forsvarsmakten.se och Facebook har varit över förväntan. 50 procent av alla ungdomar har diskuterat Försvarsmakten med en kompis. 362 545 unika besökare har i snitt ägnat 2.48 minuter åt att surfa runt på vår kampanjsida, och har fått kunskap om vilka arbetsuppgifter Försvarsmakten har.

Totalt sett har över en halv miljon åsikter lämnats om vad som anses vara viktigast av Försvarsmaktens tre huvuduppgifter, det vill säga internationella insatser, nationella insatser och värna Sveriges gränser. I faktarutan kan du läsa ett axplock av rösterna som gjort sig hörda.

Framför allt har frågan om försvaret av Sverige engagerat våra besökare. Samtidigt har samtalet om reklamkampanjen i medierna handlat om helt andra frågor, sammanfattningsvis om att reklamfilmerna inte är äkta eller ger en felaktig bild. Men vi ser fortfarande fram emot en livlig försvarsdebatt om de stora och tongivande frågorna utifrån ett säkerhets- och försvarspolitiskt perspektiv.

Samtalet är igång. Nu erbjuder vi en arena för fortsatt diskussion om försvarets uppgifter och framtid på Försvarsmaktens sida på Facebook alternativt att du deltar i den livaktiga debatten på bloggar och debattsidor med försvarsinriktning.

Tack till alla som engagerat sig i kampanjen, på vår hemsida, i tidningar och på bloggar. Försvarsmakten väcker känslor. Det kommer vi att fortsätta med!

Resultatfakta från kampanjen

Perioden 2010-05-29 – 2010-06-29:
758 999  besök
362 545 unika besök
4 051 598 sidvisningar
02:48 minuter genomsnittlig tid på webbplatsen
532 103 unika åsikter lämnade (dvs. för separata frågor)
81 % män
19 % kvinnor

Generella resultat:
32 % tycker att internationella insatser är viktigast
35 % tycker att nationella insatser är viktigast
33 % tycker att värna Sveriges gränser är viktigast

Åsikterna är inte statistiskt säkerställda men ger en indikation på vad besökarna tycker och har för uppfattning i olika frågor. Det finns skillnader mellan kön och åldrar. Geografiskt sett är det väldigt liten skillnad i åsikter.

Besöken på www.forsvarsmakten.se har under perioden ökat med nästan 30 procent.

Några citat från diskussionsforumet:

”Jag tycker att försvaret av Sverige och värnandet av Sveriges gränser är den viktigaste uppgiften för myndigheten försvarsmakten. Men det gör mig ont att vi inte kan hjälpa fler människor i andra länder i fredsbevarande och även rent offensiva interventioner för att förhindra folkmord och orättfärdigt förtryck (vilket innefattar allt förtryck). Sverige är bara ett litet land befolkningsmässigt och just nu koncentrerar vi oss på ett land – afghanistan. Detta uppdrag handlar om att bekämpa förtryck! Före det så var vi på Balkan. Det uppdraget handlade om att förhindra folkmord!”

”Bra med ett försvar, men i nuläget är den helt värdelös, vi kan inte skydda Sverige från mycket.”

”Att lägga ner försvaret är lite som att låta polisen lägga ner sina vapen och sedan tro att brottslingarna gör samma sak. Vem vet hur framtiden ser ut? Efter första världskriget så sades det ”ALDRIG MERA KRIG!”. Men vi vet ju hur det gick. Vi säljer vapen, militär utrustning och vi har även trupper i utlandet i form bl.a FN. Skulle vi inte ha något försvar så skulle en liten terrorist grupp på 100 pers kunna köra över Sverige. Därför MÅSTE det finnas ett försvar!”

”Ska 50 000 man försvara Sverige. Sveriges försvar är idag lika användbart i krig som om man skulle sitta attackera en inbrottstjuv med en pinne och peta på han. Störigt men inte farligt.”

”Det är självklart att armén är ute efter de unga. Dom är fortfarande formbara till arméns disiplin, det går inte att ha en fungerande armé om alla skulle ha sin åsikt hur man försvarar landet eller för ett krig och handla därefter. Därför ska det kännas ”coolt med airforce”mm och med fantasins hjälp föreställa sig situationer som kan bli verkliga för att kunna lösa de problem som kan sen uppstå i framtiden. Det är kanske det som är meningen också med att inte ge några alternativa och färdiga lösningar i ”Har du var som krävs?” för att se om du kan ha samma tankegångar som armén har...”

”Jag personligen tycker att vissa åsikter inte alltid ska höras .... Men här är min.. Jag har vart iväg 2 vändor till Afghanistan förhoppningsvis blir det en vända till.=) När man själv kommer iväg och kan se barn utan skor i minus grader .. Ungar som knappt får mat... el vatten i kranen.. glöm det.. Jag älskar mitt jobb att kunna åker ner att hjälpa andra och stödja kollegor med min sticka .. äventyret!!! och du gör en jääävligt bra grej !! det som skiljer alla åt från barnen i Afghanistan det är vart man föds i välden... ta det med er!”

Erik Lagersten, informationsdirektör

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Försvarsmaktens kommunikationsdirektör eller annan chef i myndigheten kommenterar aktuella frågor. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

Mats Ström är kommunikationsdirektör. Han ger uttryck för myndighetens principiella uppfattning, här på bloggen Försvarsmakten kommenterar, när han framträder i media eller i andra sammanhang samt på Försvarsmaktens Facebook-konto och Twitter.


delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *