Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

En kampanj att diskutera

Erik Lagersten

I dag startar Försvarsmaktens kampanj ”Har du det som krävs för att ha en åsikt?”. Under tre veckor uppmanar vi direkt till diskussion kring Försvarsmakten. Och syftet är att lägga grunden för rekrytering efter sommaren och med fokus på vilka uppgifter vi har.

Vi utnyttjar såväl traditionell marknadsföring som reklamfilm, tidningsannonser, utomhusskyltar och internetreklam för att nå många människor, men också för Försvarsmakten nya metoder med interaktivitet och dialog här på forsvarsmakten.se och via Facebook.

Vad är då anledningen till kampanjen? Jo, under hösten transformeras vi till en av Sveriges största rekryterare där vi årligen kommer att sluta avtal med cirka
4000-6000 personer för hel- och deltidstjänstgöring som soldat och sjöman samt till hemvärnet

Ett sådant beslut tas inte enbart av individen utan av alla i kretsen runt om – mamma, pappa, pojk- och flickvänner samt alla kompisar. Och det handlar inte bara om dem i den absoluta närheten utan också alla virtuella vänner som finns på nätet. Det innebär att Försvarsmakten måste finnas där, förklara och berätta, både i det personliga mötet men också i alla nya sociala medier där dialog och kunskapsöverföring sker.

Vad ska Försvarsmakten då förklara? I de undersökningar vi gjort kan vi konstatera att det i allmänhet finns väldigt låg kunskap om vilka grundläggande uppgifter vår personal har, utför och övar för varje dag. Ett sådant förhållande är inte bra när grunden för rationella beslut, som att ta anställning, beror mycket på att jag vet vad jag söker till. Grundläggande förståelse och respekt är nödvändigt för att vi ska nå våra rekryteringsmål.

Men denna förklaring är bara ett skäl, minst lika viktigt är unga människors inställning till demokratiska grundvärden och hur de ska upprätthållas. Det är så självklart att Sverige är som i dag, fritt och demokratiskt, att alla andra alternativ är otänkbara. Inte otänkbara i det att man inte vill att det inte ska hända, utan otänkbart att det överhuvudtaget kan hända.

Att då tänka sig att jag skulle behöva försvara detta med vapen i hand eller att en utveckling eller händelser skulle kunna inträffa som rubbar detta normaltillstånd är så ofattbart och främmande så jag inte ens överväger ett sådant yrkesalternativ. Detta gäller inte alla men vi vill nå människor i olika åldrar, kvinnor och män. Fler behöver reflektera än bara de som idag är intresserade.

Försvarsmaktens uppgift är att kalkylera med olika risker och förbereda oss för dem. Oavsett hur otroliga de kan verka kan ingenting tas för självklart. Detta samtidigt som vi har att upprätthålla svenska intressen utomlands, alltifrån sjötransporter i Adenviken till en demokratisk utveckling i Afghanistan.

Försvarsmakten ska bli Sveriges attraktivaste arbetsplats. Det kräver en förståelse och ett intresse för våra arbetsuppgifter och en grundläggande uppskattning för det våra medarbetare gör och kommer att göra.

Kampanjen kommer att säkert att väcka åsikter, både positiva och negativa. Och det är bra. Det som inte fungerar är en tystnad kring vad vi gör och hur vi gör det.

PS. Filmerna du kommer att se är inte realistiska i varje avseende utan ska väcka tanke och diskussion. Detaljer kan därför avvika från ett verkligt scenario eller riktig utrustning. Exaktheten återfinns i film, bild och text på andra ställen på forsvarsmakten.se.

Erik Lagersten, informationsdirektör

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Försvarsmaktens kommunikationsdirektör eller annan chef i myndigheten kommenterar aktuella frågor. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

Mats Ström är kommunikationsdirektör. Han ger uttryck för myndighetens principiella uppfattning, här på bloggen Försvarsmakten kommenterar, när han framträder i media eller i andra sammanhang samt på Försvarsmaktens Facebook-konto och Twitter.


delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *