På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 211020

HMS Gladan

Hej kära läsare. Mitt namn är Rickard Alvhede skeppsnummer 432 och här följer det andra resebrevet från HMS Gladan som just nu befinner sig öster om ön Menorca på väg mot Cagliari på Sardinien.  Vi seglar för fullt och rör oss majestätiskt i medelhavets blåa vatten fram genom natten, och till skillnad från gårdagens dygn så har vi under dagen som gått nu hissat båda topseglen tillhörande överriggen. Detta ger oss en fart om cirka fem till sex knop.

Min tjänst ombord heter förtoppsgast och det är min uppgift att vara längst uppe i den förliga masten cirka 18-25 meter upp och ta hand om förtoppseglet då det skall sättas eller gigas vilket betyder att seglet fortfarande sitter kvar upphängt i masten fast ihoprullat och beslaget. Att arbeta uppe i masten är något som sker på väldigt hög höjd och att stå där uppe fastspänd med fallskyddssele känns väldigt surrealistiskt. Man känner fartygets rörelser betydligt mer så pass högt uppe gentemot att vara nere på däck, så det gäller att hålla i sig och hålla tungan rätt i mun.

Utsikten där uppe i den härliga solen och över det blåa havet är väldigt unik, man blir euforisk och känner sig pytteliten när man ser ner och ut över fartyget och havet.  Har man tur så kan man få möjligheten att se delfiner som hoppar ur vattnet och leker framför fartygets stäv, vilket jag har fått chansen att se.

Nu väntar ytterligare två dygns segling tills vi tillslut når vårt första delmål Cagliari, vilket vi förväntas nå nu på fredag den 22 oktober. Fram till dess är det full fokus på att lära sig alla tampar och benämningar på den station jag tillhör vilket är förstationen. Ett prov på detta kommer senare att äga rum. Så ni får önska mig lycka till. Legenden säger att man måste klara detta prov för att få lov att gå iland när vi senare ligger förtöjda i Cagliari.

Slutligen så vill jag hälsa till min fantasika familj på västkusten och till min kära sambo Sofie!

Med vänliga hälsningar, Kadett 432 Alvhede

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *