På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 20130816

gladanochfalken

Läge: 100 nm NV Dover Strait
Verksamhet: Under gång, lektioner och posttjänst.
Väder:Motvind 9 m/s, Motsjö 1-2 m, solsken.

I skrivande stund är klockan strax efter fem på fredagsmorgonen och vår vakt har pågått i drygt en timme. Vädret är klart med en vindstyrka på omkring 10 m/s. Problemet är att vinden är sydvästlig vilket ger oss motvind och detta ser tyvärr ut att hålla i sig. Motvinden medför att vi måste gå för maskin delar av resan för att hinna fram till Brest i tid, då det tar för lång tid att seglandes kryssa hela vägen. Dock är chefens avsikt att vi kanske senare under fredagen sätter segel. Det enda positiva med att gå för maskin är att det genererar mer sömn för besättningen då det inte krävs lika mycket personal på däck.

Motvinden har bidragit till att besättningen har drillats i att kryssa, det vill säga att gång på gång vända från babords halsar till styrbords halsar och vice versa. Det har varit lärorikt men också orsakat problem. I onsdags morse när vi skulle gå på vårt pass kl 04 pågick en sedvanlig vändning, men något gick snett och skonertseglet fick en stor reva. Efter några hektiska minuter kunde vi bärga seglet och påbörja det tunga arbetet med att byta ut det 103 kvm stora seglet. Som tur är finns det reservsegel till samtliga segel ombord och efter ett par timmars svettigt arbete var skonertseglet utbytt.

Motvinden har också inneburit att vi har varit tvungna att bunkra brännolja. Detta gjorde vi i Den Helder i Holland igår morse. På grund av den trånga hamnbassängen gjorde vi en avancerad förhalningsmanöver när vi kastade loss. Manövern innebar i stora drag att vända fartyget med ett förspring som sträckte sig runt hela fartyget och som vinschades in med ankarspelet. Manövern gick bra och vi kunde återigen ge oss ut på Nordsjön och sätta kurs och fart mot Brest. Nu hoppas vi på att vinden vrider så att vi kan få ytterligare några dagars härlig segling innan vi mönstrar av om en knapp vecka.

Skrivet av Kd Johan Wickman och Ljungman Rolan Inostrantsev

Fartygschefens inlägg:
Äntligen fick jag då mitt FC-skap. Jag skulle ta HMS Gladans första elevomgången till Brest. Efter ett mycket roligt, trevligt och bra Kadettmöte NOCA i Svendborg, Danmark, satte vi kurs mot, genom och ut ur Kielkanalen. Sedan dess har vi haft vinden +/- 0-40 grader emot oss längs kurslinjen.
Sträckan till Brest är lång och medelfarten mot mål är hög. Detta har medfört att vi, när vi inte kunnat segla, varit nödgade att stötta med maskin.
Bränsleförbrukning hittills har varit hög. Därför tvingades vi, utan tillstånd (vilket fixades över en natt) att gå in i Den Helder. I Den Helder låg vi förtöjda i 3 tim och bunkrade fullt. Ut i havet igen med vinden in rakt i nosen, måttlig sjöhävning och lång till mål. Därför har jag beslutat att vi går för maskin tills vi passerat Dover Strait och går ut i Engelska kanalen. Då kommer vi, om väderprognosen stämmer, kunna segla västvart med vind in från S/SV. Det är inte roligt att gå för maskin men ibland måste man. Men humöret är på och utbildningen fortsätter och alla väntar nu på The White Cliff of Dover. Att var FC för en så här bra besättning är toppen.

Lars Saager / FC

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *