På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 20130817

gladanochfalken

Läge: Dover strait, Engelska kanalen
Verksamhet: Transit i farled
Väder: disigt, svag vind, måttlig sjö

Klockan är 03.30. Nattbelysningens sken kastar skuggor från hängbingarna som gungar lätt i Gladans krängningar på trossbotten. Tredje kvarteret ska snart gå av den så kallade hundvakten, vilket är vaktpasset mellan 00.00 och 04.00. Fjärde kvarteret blir väckta för att ta vid vaktuppgiften. Sömndrucket rullar man traditionsenligt ihop sin hängbinge med sju halvslag, ett för varje hav, som håller ihop sängkläderna för att sedan klä på sig väderanpassad klädsel.
Att gå upp vid denna tid kan tyckas vara besvärligt, men upplevelsen att komma upp på däck och blicka ut över en mörk, horisont som inom någon timme kommer att spricka upp i en stor orange-röd gryning, det slår de flesta upplevelser.
För tillfället går Gladan för motor på grund av en envis motvind, vilket gör det mer tidskrävande att segla till den slutgiltiga destinationen Brest. Seglingen har det därför blivit mindre av än planerat under vår resa hittills. Dock förväntas vinden vända och vi kommer då att sätta segel igen.

 Nu lyser solen åter på HMS Gladan och vår vakt är snart till ända efter att ha tittat på bogserlanternor, navigerat, gängat ror, hållit utkik, rondat maskin och mycket annat man får göra på en vakt på skonertseglats.

Skrivet av: Kd S. Paulsson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *