På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 2013-11-17

HMS Gladan

2013-11-17 kl 02:30 GMT
Läge: N26 ° 07,7´ W 016° 54,8´  100M söder om Las Palmas
Verksamhet: Gång för segel ( revad stor, skonert, bredfock och klyvare )
med destination ST Barth.
Kurs: 215°
Fart: 5 knop 
Väder: Molnigt
Temperatur luft: 20°c
Temperatur vatten 20°c
Vindriktning: Nord Ost
Vindstyrka: 7m/s

Påmönstring, sätta segel och astronomisk navigation
Klockan är nästan halv två på natten och HMS Gladans besättning har snart varit till sjöss i 24 timmar. Besättningen består som vanligt av den fasta nyckelbesättningen men den här gången har man med sig elever som studerar till officer vid Sjöstridsskolan och Militärhögskolan Karlberg. Eleverna som benämns kadetter under sin utbildning genomför under de kommande fem veckorna praktik och utbildning i astronomisk navigation och VO-tjänst (vakthavande officer).
_______

Igår den 16 november kl 0010 lättade vi ankar från Las Palmas och satte kurs söderut. Vi väntade tills att fredagen blev en lördag, för man kan ju inte börja en resa över Atlanten på en fredag. Det finns något med sjömän och skrock.
Alla vi sexton kadetter var ganska trötta efter flygningen från Sverige men desto ivrigare och förväntansfulla på att få komma iväg på denna resa. Straxt efter att vi vindat lätt (tagit upp ankaret) så sattes segel och sjövakterna började rulla på. Under de första timmarna fick vi känna på Atlantens vågor och de dyningar med långa och breda vågor som vi inte är vana med hemma i Sverige. Dyningarna och avsaknandet av sjöben fick några av oss nu mer skolbänks vana kadetter att hoppa över middagen den kvällen.
Under dagen har vi börjat med den astronomiska navigationen. Med hjälp av sextant, olika publikationer, blanketter och miniräknare får vi ut vår position genom att mäta höjden från horisonten till solen, stjärnorna eller månen. Det är inte det lättaste som finns och det krävs mycket träning för att få det exakt.
Idag har vi även börjat känna av värmen här nere på de mer sydliga bräddgraderna, och med vetskapen om att vi kommer mer och mer söder ut för varje timme som går, börjar kort-byxorna åka på och t-shirtarna åka av, för här ska solbrännan bättras på. Tänk va, att få lära sig navigera över ett av det sju haven och samtidigt bli solbränd på kuppen, det mina damer och herrar är inte dåligt det!

Ta hand om er där hemma, nu ska jag ronda maskin.
Flaggkadett Oskar Andersson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

6 kommentarer

  • katarina hultberg 17 november 2013 15:13

    Hej Julia!
    Så spännande att få följa er färd över Atlanten. Pappa, Linnéa, Carl Johan och jag har precis kommit tillbaka till Västerås efter ett fantastiskt trevligt 50-årsfirande av Erik i Dalarna. Det blev bland annat crossfitpass, bastu och bad i Rämen, dans, god mat och dryck och som vanligt många skratt. Vi saknar dig!
    Kram, mamma och pappa

  • Christina Hök 17 november 2013 15:38

    Vi håller tummarna för lugna vatten men att ni får god vind i seglen och hoppas ni alla får vara friska och starka. Hälsningar från Christina och Peter Hök

  • Marie Andersson 17 november 2013 18:37

    Tack för fint resebrev Oskar! Vi tänker på dig hela tiden och bloggen kollas titt som tätt! Här hemma har det varit en strålande solig dag med 10 grader i luften! Kram! Mamma

  • Eva Gustafsson 17 november 2013 19:21

    Tack för rapporten, och var rädda om er ni med, och en extra hälsning till dig Flagkadett Oskar Andersson :)

  • Fia 18 november 2013 08:37

    Lycka till på Er resa, det ska bli så spännande att följa Er. Dagens höjdpunkt att läsa bloggen. Fia. (Många kramar Kalle, jag tänker på dej. Mamma)

  • Ragnar Westblad 18 november 2013 15:11

    Glöm inte den engelska seglingsrekommendationen: "When leaving Canaries, go south until the butter melts and than turn right"
    GMY

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *