Det är ett nyputsat och delvis nymålat fartyg som ligger till ankars utanför Los Cristianos, Teneriffa, i natt. Under dagen har vi skrubbat och tvättat, torkat och målat och till kvällen gick alla omkring och försökte att inte ta på några vita ytor, av rädsla för att något skulle var nymålat. Nu ligger de flesta nedbäddade i sina bingar med rena sängkläder och njuter av en lugn natt.
Vi lämnade den skyddade platsen söder om La Gomera sent igår kväll för att passa på att ta oss mellan öarna under natten, då prognosen lovat svagare vindar. Vinden kan blåsa upp kraftigt mellan öarna, i så kallade accelerationszoner. Det var tydligt i natt när vindstyrkan steg markant för att sen sjunka igen när vi kommit in i skydd av Teneriffas berg. Inne på lugnare vatten gjorde flaggkadetterna övningar kring deviation och att skapa deviationstabeller. Efter att fartygschefen förklarat fick de själva prova det och de styrde runt och jämförde magnetkompassen med gyrokompassen.
Jag som är ombord för första gången fascineras av all den kunskap som finns ombord. Det finns så mycket att lära sig, varje segel och tamp har ett namn, alla platser ombord, allt uttryck och kommandon gäller det att kunna. A inte tveka när skepparen ropar ”Hala storens dirk om babord!” eller ”Fira villigare i piknedhalaren!”
När du mönstrar på första gången måste du också lära alla befattningar ombord, hur schemat ser ut, vad arbetsuppgifter innebär, var verktyg och materiel ska förvaras och gärna namnen på övriga i besättningen. Första dagarna kände jag mig som en tvättsvamp som gick omkring och sög in allt jag klarade av för att kunna fungera på Gladan.
Och det är ändå bara det som gör att livet ombord fungerar. Därtill finns allt som rör navigationen, det som eleverna får lära sig och mycket mer. Instrumenten och hur de används, historia, fakta och kuriosa om hur vi kan och har kunnat navigera. Kunskap om motorer, generatorer och vattensystem, om segel, tampar och sjömanskap. Hur man lagar mat när allting lutar och om vilka stjärnor som är synliga vid vilken tid på dygnet. Om hur just HMS Gladan manövreras på bästa sätt och berättelser om vad hon och hennes tidigare besättningar varit med om.
Det är så mycket kunniga personer och finns en otrolig vilja att lära ut. Jag är jätteglad att jag fått chansen att ta del av lite av den kunskapen och vara med om den här upplevelsen.
Tackar för veckorna som gått och ser fram emot att vi har en vecka kvar ombord!
Jungman Olga Nordquist
Jungman Berggren lär sig att tillverka en oceanmatta
Det räknas flitigt på trossbotten
Solhöjder, tidvatten och mycket mer skall lämnas in
Målaren Sigvardsson gör skäl för sin befattning
Utsidan på fartyget behövde rengöras då fendertar och annat lämnat fula avtryck längs sidan.
3. Skeppare Grann målar vita ytor
Flaggkadett Lotten räknar på sina sista uppgifter i besticksjournalen.