På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 180122

HMS Falken

Det är ett nyputsat och delvis nymålat fartyg som ligger till ankars utanför Los Cristianos, Teneriffa, i natt. Under dagen har vi skrubbat och tvättat, torkat och målat och till kvällen gick alla omkring och försökte att inte ta på några vita ytor, av rädsla för att något skulle var nymålat. Nu ligger de flesta nedbäddade i sina bingar med rena sängkläder och njuter av en lugn natt.

Vi lämnade den skyddade platsen söder om La Gomera sent igår kväll för att passa på att ta oss mellan öarna under natten, då prognosen lovat svagare vindar. Vinden kan blåsa upp kraftigt mellan öarna, i så kallade accelerationszoner. Det var tydligt i natt när vindstyrkan steg markant för att sen sjunka igen när vi kommit in i skydd av Teneriffas berg. Inne på lugnare vatten gjorde flaggkadetterna övningar kring deviation och att skapa deviationstabeller. Efter att fartygschefen förklarat fick de själva prova det och de styrde runt och jämförde magnetkompassen med gyrokompassen.

Jag som är ombord för första gången fascineras av all den kunskap som finns ombord. Det finns så mycket att lära sig, varje segel och tamp har ett namn, alla platser ombord, allt uttryck och kommandon gäller det att kunna. A inte tveka när skepparen ropar ”Hala storens dirk om babord!” eller ”Fira villigare i piknedhalaren!”

När du mönstrar på första gången måste du också lära alla befattningar ombord, hur schemat ser ut, vad arbetsuppgifter innebär, var verktyg och materiel ska förvaras och gärna namnen på övriga i besättningen. Första dagarna kände jag mig som en tvättsvamp som gick omkring och sög in allt jag klarade av för att kunna fungera på Gladan.

Och det är ändå bara det som gör att livet ombord fungerar. Därtill finns allt som rör navigationen, det som eleverna får lära sig och mycket mer. Instrumenten och hur de används, historia, fakta och kuriosa om hur vi kan och har kunnat navigera. Kunskap om motorer, generatorer och vattensystem, om segel, tampar och sjömanskap. Hur man lagar mat när allting lutar och om vilka stjärnor som är synliga vid vilken tid på dygnet. Om hur just HMS Gladan manövreras på bästa sätt och berättelser om vad hon och hennes tidigare besättningar varit med om.

Det är så mycket kunniga personer och finns en otrolig vilja att lära ut. Jag är jätteglad att jag fått chansen att ta del av lite av den kunskapen och vara med om den här upplevelsen.

Tackar för veckorna som gått och ser fram emot att vi har en vecka kvar ombord!

Jungman Olga Nordquist

 

Jungman Berggren lär sig att tillverka en oceanmatta

 

Det räknas flitigt på trossbotten

 

Solhöjder, tidvatten och mycket mer skall lämnas in

 

Målaren Sigvardsson gör skäl för sin befattning

 

Utsidan på fartyget behövde rengöras då fendertar och annat lämnat fula avtryck längs sidan.

 

3. Skeppare Grann målar vita ytor

Flaggkadett Lotten räknar på sina sista uppgifter i besticksjournalen.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *