Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 180123

Linus Grann

Kl 20.00: Eldrond genomförd! Idag har vi förtöjt på ön La Gomera och Puerto San Sebastian. När man ligger till kaj som vi gör idag finns det en ombord som är ansvarig, så kallad Hamn-VO (Vakthavande officer). Det innebär bland annat att man genomför en eldrond på kvällen, då ser man till så att fartyget håller ett gott örlogsmässigt skick. Man ronderar alla utrymmen och tillser så att säkerheten är god ifall brand eller något annat som äventyrar säkerheten för personalen ombord skulle inträffa.

En del i eldronden innebär att man skall ”natta däcket”. Det innebär inte att man lägger ett skönt duntäcke över däcket och läser en godnattsaga (även ifall skepparna ombord säkert hade tyckt om det) utan det innebär att man sprutar vatten över hela trädäcket. Under dagen utsätts däcket för stark sol och saltvatten ifrån havet, detta gör att däcket lätt torkar och drar ihop sig. På denna skutan finns det inget som skiljer däcket på ovansidan ifrån taket på insidan av fartyget utan det är samma träribbor som syns på insidan som på utsidan. Skulle därför däcket dra ihop sig finns det stora risker till läckage och en odräglig tillvaro för oss elever på trossbotten. I övrigt är timmen kring eldronden ganska så ensam i förhållande till dygnets andra timmar, detta eftersom större delen av besättningen har permission för kvällen och utforskar byns hål i väggen. Idag har vi även haft möjligheter till att bunkra, både livsmedel och drivmedel. Frukten som finns ombord går åt och det var därför härligt att se stora lådor med färsk frukt ilastas.

Nu när våra astronavigationsuppgifter börjar bli klara blir det mer tid över till annat. Ikväll har därför jag och flaggkadett af Forselles knepat och knopat varsin femslagen valknop med fem bukter till skaften på våra knivar. Ett harmoniskt arbete, kan liknas vid att spela ett instrument eller teckna. Man får fundera och tänka lite för att tampen skall dras rätt och det skänker en stor tillfredställelse när slutresultatet ser ut precis som i instruktionsboken.

Varma hälsningar, Flaggkadett Patric Martinsson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *