På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 180115

HMS Falken

Resebrev HMS GLADAN 2018-01-15

Position: Förtöjda La Palma N28? 40,3’ W017? 45,9’

Det börjar närma sig en vecka av tre ombord för oss flaggkadetter. Dagarna fylls av främst vaktgång till sjöss och astronomisk navigering. För att ta höjdobservationer till månen, stjärnor eller planeter krävs det ett visst mörker men också en tydlig horisont. Detta gör att vi får två tillfällen per dygn att ta våra höjder till himlakropparna, detta kallas för nautisk- och borgerlig- gryning samt skymning och inträffar efter att solen gått ned samt är påväg upp. Då ser vi en tydlig horisont som kan användas för att med instrumentet sextant mäta höjden från himlakroppen ner till horisonten. Under dygnets ljusa timmar ser vi endast solen och månen och kan därför använda dessa för våra beräkningar.

Med höjderna kan vi med hjälp av matematiska formler och uträkningar fastställa fartygets position och deviation med god noggrannhet, oberoende av tekniska hjälpmedel såsom GPS och elektroniska sjökort.

Nyckeln till goda observationer och noggranna mätningar är tålamod och en korrekt tidsangivelse på sekunds noggrannhet. Detta ställer krav på en mycket exakt tidsangivelse som fås av en kronometer. En kronometer ger oss en exakt tidsangivelse som är korrigerad med den gemensamma världstiden kallat GMT (Greenwich mean time).

Med dessa kunskaper kan därför en god navigering fortskrida oberoende av de moderna tekniska hjälpmedlen som idag används. Kunskapen är gammal men värdefull för förståelsen inom navigation, och utgör ett komplement till den elektroniska navigeringen som idag används. Slutligen kan inte nog uttryckas att det är av en viss tillfredställelse när en observation och noggranna tidskrävande uträckningar leder till en korrekt position.

  1. Glöm inte flytvästen och ta med sjökorten när ni går till sjöss! DS.

GMY

/ STÄ, GUM

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *