På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 160630

gladanochfalken

Det är mycket som händer under första dagsprogrammet ombord HMS Gladan. Det går av vindens fart (ca 10-12 knop) och tyvärr så har två blogginlägg skrivna 29/6 och 30/6 som inte blivit publicerade. Så här får ni två inlägg retroaktivt!

 

Resebrev 30/6 Karlskrona skärgård

Skepp ohoj från Gladan!
Ännu en fullspäckad dag har passerat och hjärnan är lagom mosig efter all information om tampar och termer. Vi började dagen som vanligt med en utsökt frukost, bäddning och städning. När detta var klart började förmiddagsteorin då vi gick igenom ankare, dess historia, funktion och delar. Efter det gick vi även igenom kasttåg och fick öva på att kasta dessa. Efter detta serverades lunch och sedan var det dags att lätta ankar och bege sig från viken vi legat i över natten till Karlskrona för att öva på förtöjning vid kaj.
När vi kom in i Karlskronas hamn övade vi tre förtöjningar, två med styrbordssida -och en med babordssida mot kaj. Eftersom propellern är högergängad var styrbordsförtöjningen mycket lättare då man kunde utnyttja båtens egen styrförmåga. Vi blev utdelade på olika poster, vissa fick hålla fendrar, vissa kastade kasttåg och några var på land och tog emot kasttågen. När vi förtöjt för tredje gången och skulle ta eftermiddagskaffet upptäcker vi en stor blå båt med gul text. Någon börjar bokstavera ”k-u- s-t- b…”, jaha, kustbevakningen… Det visade sig att vi hade förtöjt på deras kaj. Kaffet fick vänta och vi kastar genast loss och seglar ut till viken som vi nu ankrat i. Som min far brukar säga ”det är så roligt på sjön, man vet aldrig vad som kommer hända” (ja, citatet kommer från en av de gånger då allt gick åt skogen och just det citatet var det sista man ville höra).
Det som vi märkt hittills är att dagarna är långa och proppade med information. Det är väldigt många nya intryck och uttryck. Man lever väldigt nära på varandra och måste samarbeta hela tiden. De flesta av oss har genomfört GMU tillsammans och är vana vid detta så jag tror ingen ser det som ett problem. En annan upptäckt vi gjort är att sjön suger energi och näring. Vi är ständigt hungriga, alla är konstant trötta och maten smakar himmelskt, alla instruktörer, kockar och befäl etc förtjänar en stor eloge för att de orkar lära ut så bra och alltid är motiverande och mycket kunniga. Det märks att de gjort detta förut och att det finns en enorm kompetens och erfarenhet av sjölivet ombord. Vädret har än så länge varit väldigt växlande, det har varit förhållandevis varmt men vi har fått några regnskurar här och där. Vi hoppas på ännu bättre väder när vi imorgon kastar loss och ger oss ut på vår första riktiga seglats med Gladan. Många ser fram emot att få använda sig av all ny information och att få ge sig av och segla lite. För mig, som har tidigare erfarenhet av segling med fritidsbåt, har detta trotts det på många sätt varit helt nytt. Alla ord är annorlunda, seglen sitter annorlunda och har andra namn och detsamma gäller för det mesta av utrustningen. Fender och tamp har i alla fall samma namn (man får vara tacksam för det lilla).
Från en disig solnedgång i Karlskronas skärgård, önskar jag en god natt!
141 Clausen
Resebrev 29/6
Rep, massa rep, eller snarare tamp och ännu mera tamp. Det var mitt första intryck utav Gladan, jag var minst sagt förvirrad under min ombordmönstring. För att inte tala om alla termer till sjöss. Det är andra dagen vi är här nu, och det känns bra. Särskilt idag känns det bra, jag fick stå rorgängare, och styra fartyget ut ur Örlogshamnen, det gick bannemej kanon. Har ingen direkt sjövana, förutom att tura mellan Danmark o Sverige med färjan, där jag mest drack god öl. Så det är kul att få pröva det här, som jag mer och mer börjar tycka är en livsstil än ett jobb. Hur som helst, på bara två dagar är det inte lika förvirrande längre trots att det finns tusen saker till att lära sig. Ingen har blivit sjösjuk ännu, antagligen pågrund utav vädret som har varit helt ok. Vet inte riktigt vad jag hoppas på, det hade varit kul och uppleva lite hårdare väder och se om jag blir sjösjuk, men jag antar att jag kommer hata mig själv för att ha hoppats på hårt väder när det faktiskt kommer och jag kanske blir sjösjuk. Instruktörerna har varit över förväntan, dom verkar känna det här fartyget till minsta detalj, och är sugna på att lära ut. Man känner sig minst sagt välkommen hit. Maten är också över förväntan här, så eloge till kockarna. Nu hade jag tänkt runda av, kanske skriver jag igen, det var ganska kul!
Godkväll förresten, det skulle jag kanske inlett med.
//Max Kristiansson, aka Captain Morse, Signal matros, högsta rekord 269 på tio
minuter.
 
Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *