Brass är titeln på Gladans tekniske chef, han är även lärare åt maskineleverna.
Titeln lär komma från de segelfartyg som först hade teknisk hjälp ombord för att hantera segel och rigg. På däck monterades ett stående capstan som drevs av en liten ångmaskin som var monterad under däck. På en annan plats i fartyget var en ångpanna placerad som alstrade ånga till ångmaskinen. I riggen fanns och finns fortfarande rår, stora tvärgående trästockar som man fäster seglen i. När man skall ändra dessa rår efter vinden kallas det att BRASSA seglen. När detta gjordes med ångmaskin var det teknikern som körde maskinen. Därav namnet brass. Han som skötte pannan kallades eldare. (Allt enligt hörsägen) Nog om det.
Det finns två stycken mycket duktiga maskinelever ombord i denna kursen. Dessa har fått vara med om både servicearbeten och mindre haverier. Så t.ex. har dom fått byta kylvattenpumpen till vår frys, denna pump har eleverna sedan bytt kullager och tätningar på. Tur eller otur men en impeller på en av generatordieslarna gick sönder. Några timmars jobb med pump och kontroll av kylaren och allt var igång igen. Observera att detta arbete utfördes i 40 graders värme. Eleverna har även utfört 500 timmars service på hjälpkärrorna (generatordieseslar) Detta innebär bl.a. Byte av smörjolja, byte av smörjoljefilter, bränslefilter, zinkanoder m.m.
Grabbarna (för det är pojkar) har även ritat fartygets brandsystem, elsystem, kylvattensystem, färskvattensystem m.m. att uppvisa för sin lärare på skolan. De har fått lära sig om grå och svartvatten, hur man bunkrar bränsle med dess säkerhetsbestämmelser, förråds- och reservdelsföring samt förande av maskin- och oljedagbok.
Inte att förglömma att de även gått ankarvakt och vakt i land. Men….. ofta har dom fått sova hela nätter.
Jag, brassen, har tänkt åt pojkarna och knappt blivit smutsig om händerna.
Tommy Nilsson
Brassen tillsammans med sina maskinelever