På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 160131

HMS Gladan

Hej alla bloggläsare!

Nu är vi tillbaka på el Hierro, och varför detta? Jo, det blev inte riktigt som vi tänkt oss. När vi kastade loss och skulle segla mot Teneriffa så var det ganska hårda vindar redan då men vi såg fram emot lite riktig segling. När nästa dag kom hade vinden inte avtagit utan ökat och den blåste i en oberäknad riktning som inte passade för den rutt vi tänkt oss. Rutten vi tänkt oss var att gå norr om la Palma och sedan segla norr om Teneriffa och sedan ner till staden Santa Cruz. Men när vi kommit norr om la Palma så vände vinden. Vi var då tvungna att åka ner bakom la Palma igen och tänkte då att vi kunde ankra utanför la Gomera istället. På lördag morgon hade vinden ökat ytterligare vilket gjorde att den ända säkra utvägen var att gå tillbaka till el Hierro.

För er som undrar vilka väderförhållandena var så blåste det i snitt 19 m/s men stundtals så var vi runt 25 m/s, vilket räknas som storm. Vi hade en lutning på stadiga 30-40 grader och hade en maxlutning på 52 grader. Vågorna va när det var som värst uppe på ca 4-5 meter. Men vi hade alla fall tur med värmen, solen sken under hela tiden.

Bilden nedan visar ’’inte’’ styrbords reling, eftersom att den ligger ca en halvmeter under havsytan för tillfället.

Väl tillbaka i el Hierro har det varit återställningsarbeten efter sjöturen. Helt lugnt har det dock inte varit till kaj. Under natten gick två förtöjningstrossar sönder och två fendertar kapitulerade, även pollaren bak på halvdäck gav vika för den kraften som akterspringet höll.

Jag 432 Larsson som då är toppgast har hjälpt till att fixat till toppseglen som blivit lite lösa i beslagen tack vare den tuffa vinden.

För mig, 331 Engdahl, som är maskinelev här ombord har dagen bestått av mestadels avluftning av pumpar som fått luft till sig istället för vatten under lutningen. Vi har också bunkrat upp med dieselolja för att klara av seglatsen över till Teneriffa som vi gör ett nytt försök på imorgon bitti.

Tack för oss, ha det gött, HAJ!

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

7 kommentarer

  • peter 1 februari 2016 11:45

    Fantastiska bilder Vilken sjögång .
    Hälsningar till Hampus Nilsson vi är stolta över dig.Att får vara med om ett sådant äventyr.
    Vi saknar dig Hälsningar från hela Familjen och snekan och Ozzy Vi ses snart. kram

  • Pernilla Fridland Tengqvist 1 februari 2016 12:58

    Hej o hå vad det går! Häftiga bilder och kul med film som visar lite "riktig segling". Själv hade jag varit livrädd! Skönt att se att Fridland är fortsatt nöjd o glad. Bara en vecka kvar nu tills du är hemma igen. <3

  • Matts 1 februari 2016 17:15

    Vilka bilder. Nu fattas väl bara ekvatorn och bli döpt av kung Neptun.
    Får väl bli en annan resa.
    Nedräkning nu?
    Ni sjöbjörnar ;)

  • Wiveca 2 februari 2016 01:02

    Hej vilka bilder, glad att ni alla mår bra! Stolt över Klar och Redmo som när dom kommer hem kommer ha massor att berättavi ses snart!

  • Stefan Engdahl 2 februari 2016 21:14

    Vilka härliga bilder!!! Jag är enormt avundsjuk på er och minns min resa med Gladan som förtoppsgast för 30 år sedan med enorm glädje trots kyla, storm och regn. Ni får en bra erfarenhet med er i bagaget.

  • Christina 3 februari 2016 13:22

    Hallo,vilka bilder och film.nästan en skräckfilm!Men det var säkert ett äventyr för er och massa lärdom.Nu längtar jag efter en kram Fredrik , ses snart! Mamma

  • Per Bågmark 9 december 2016 13:05

    Hej!
    Tack för ord och bilder från en tuff och dramatisk upplevelse. Jag vill passa på att berätta om min liknande upplevelse från en segling med Falken 1985.

    Vi gav oss av från Dundee Skottland med sikte mot Göteborg, Första dygnet blåste det friskt men från rätt håll och alla var nöjda. Men vinden ökade alltmer för att något dygn senare ligga på medelvind 25 m/s och över 30 i byarna. Det bestämdes att utkiken skulle tas ner av säkerhetsskäl. Det råkade vara jag som var utkik då och fick beskedet av honom som skulle avlösa mig. Gissa vem som stod på tur att vara utkik när det mojnat tillräckligt för att skicka upp någon igen. Och jag som inte ens var toppgast.
    Vinden vred så ManO beslutade att vi inte vågade satsa på att klara att passera Skagens udde. Istället vände vi söderut bara någon timme före passagen av udden. Vi lyckades så småningom ta oss in i Esbjerg. Även vi hade problem vatten i huvudmaskinen. Om jag kommer ihåg rätt stod lutningsindikatorn på 57 graders maxlutning.

    Minst sex segel skörades. Och vi hissade stormstoren. Något som inte hade gjorts på länge.

    Det var tidvis ganska otäckt. En kille spolades iväg av en våg och blev hängandes på relingen. Enligt befälen hade vi inte ens kunnat vända om han hade spolats överbord. Alla utom två personer var sjösjuka trots plåster och piller. Jag hoppas det inte känns som att jag försöker ta er upplevelse ifrån er, tvärtom vill jag bara bekräfta att jag förstår hur det känns när man tvingas ändra färd och mål pga hårt väder.

    Jag har bara en enda bild från tiden under stormen. Den är tagen under däck. Jag har inget minne av att vi hade så mycket vatten på däck som syns på era fantastiska bilder. Kanske Gladan ligger något lägre i vattnet än Falken. Gladan låg f ö i malpåse 1985, men jag tror att den rustades igen bara något år senare.

    Mvh Per

    PS Bland kommentarerna nämner Wiveca namnet Redmo. En av de som jag seglade tillsammans med hette Anders Redmo. Kan det vara en släkting?

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *