På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 151116

HMS Falken

Lissbergs blogg – av Lissner och Kylberg
Välkommen till Gladans nystartade bloggiblogg (en blogg i bloggen). Från och med idag och nästan alla följande dagar kommer vi att temablogg. Under denna period kommer vi bjuda in er till en lite mera intim inblick i vår vardag under denna gladan-segling. Dagarna är matmåndag, tamptisdag, officersonsdag, tekniktorsdag och funderarfredag.
I dag är det alltså tamptisdag. Det innebär att vi kommer skriva om bland annat skepparlivet ombord, lite av det som händer på däck. Här följer en presentation av de som jobbar på däck under denna period. Den nyblivna 1 Skepparen Jonas Siwe, föddes varm naken och hungrig. Han är en mycket kompetent karl som gör sin sista period på skonertdivisionen. Honom kommer vi att sakna. Den även nyblivne 2 Skepparen Patrick Carlsson, en sprallig, lång filur som nyligen börjat jobba på Sjöstridsskolan, SSS. 3 Skepparen John Samuelsson, som för tillfället inte är närvarande, då han ska ta emot en utmärkelse för bästa sjöman av självaste kungen. Vi är givetvis mycket stolta! Timmer vår Timmer, Linus Grann, han är en arbetsam smålänning, med mycket entusiasm. Sist men störst har vi allas älskade Lissberg, alltså vi, Skepparens Karl Lissner och Målare Kylberg. Om det är något som blivit gjort, är det förmodligen vi som gjort det (hämtat saltkaret, slängt sopor osv).
Det är vi som är vi. Vi som verkställer VO’s order. Men alla kan ju såklart inte vara på däck samtidigt, därför har vi ett vaktsystem. Vakterna är uppdelade i fyratimmarspass med ett undantag. Följande pass finns: Hundvakten: 00.00-04.00, Dagvakten: 04.00-08.00, Förmiddagsvakten: 08.00-12.15, Eftermiddagsvakten: 12.15–16.00, Första plattvakt: 16.00-18.00, Andra plattvakten: 18.00-20.00, Första vakten: 20.00-00.00.
Dessa vakter roterar vi och kadetterna på under gång. Som ni noterat så är plattvakterna endast 2 timmar, detta för att få snurr på vakterna.
Idag följde vi 1 sk. 04.00 gick han på dagvakten. På dagvakten ingår det vissa obligatoriska moment, tex. Dagvaktskaffe, egenvårdsstund för vakten, nattning av däck, samt en viss uppiffning av däcket inför dagens verksamhet. Frukost äts i vanlig ordning 08.00. Därefter morgonmöte för samtliga i nyckelbesättningen 08.45. Under förmiddagen skedde det lite övriga aktiviteter, så som lektioner och vila. Klockan 12.00 svensk tid hölls det även en tyst minut för offren från terrordåden i paris. Som försteskeppare har han bl.a. ansvaret att utbilda de nya skepparna ombord, t.ex. med Siwes Skepparskola. Dagen var en varm dag med måttlig vind, framåt eftermiddagen ökade den något, därför hissade vi Fishermanseglet, där 1 skepparen satt baksits på Timmer, som ledde sättningen. Mer om seglen kan ni läsa nästa tisdag. 16.00-18.00 gick han på Första plattvakt. Sista vakten för idag. Efter vakten ges tid för själavård och sömn, innan Dagvakten börjar igen.

Skepparens uppgift under vakten består av bl.a. däckronder, det är viktigt att allt hänger som det ska, och att det råder ordning och reda. Verkställa VO’s ordrar, det kan vara t.ex. sättning av segel eller svänga in och ut däcksbåtar. Särskilt under denna period, som är en astrosegling, där fokus inte ligger på att utbilda elever i sjömanskap, finns även en del tid för diverse underhåll. Perfekt!

Det var lite om skepparlivet ombord, och med det skrivet vill vi avsluta för idag, och längtar till nästa gång vi får dela våra historier och viktiga ord med er, våra hängivna bloggläsare.

Lissberg signar ut

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

1 kommentar

  • Gitte Grann 17 november 2015 19:28

    Hejsan sjöbusar
    Vi tackar för den trevliga presentationen av besättningen och följer som vanligt er resa o blogg med spänning
    Och naturligtvis önskar vi er alla en trevlig resa
    Med vänlig hälsning,
    Fam Grann
    En extra hälsning o kram till er entusiastiske småländske timmerman

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *