”VO, fiskpinne, styrbord tre noll, avstånd nära!” En inte helt korrekt formulerad mening men en vilja att medverka. Prioritet är att VO, vakthavande officer blir upplyst på att någonting finns cirka trettio grader till höger om fartyget. Detta för att eliminera risken att vi skadar oss själva eller andra som också befinner sig till sjöss. Fiskpinne är för övrigt min förträffliga synonym för de fiskredskap som finns placerat i vattnet, rätt uttryckt skulle varit fiskprick.
Efter åtta år i det civila mörkret upplevs allt gällande sjötermer och ordergivningar mycket ovant eller snarare väldigt avlägset. Under denna resa har jag fått det ypperliga tillfället att agera kvartsförman till första kvarter, en utmaning jag tagit mig an till 110 procent. De första dagarna var rena mardrömmen, jag hade det motigt med de olika ordergivningarna. Mitt kvarter var, och är det bästa teamet jag någonsin kunnat önska mig, de har stöttat och hjälpt mig att utvecklas i min ledarroll, vilket jag är oerhört tacksam över! Nu finns det inga oklarheter längre, jag har full koll på när mina grabbar frånfallit och när de är frånvarande.
Första kvarter består av sex sköna individer och tillsammans kompletterar vi varandra på ett synnerligen behagligt sätt. Som kvartersförman är det min uppgift att tillse att vaktschema styrs upp, att posterna bemannas och framför allt bidra till att gruppen mår bra och utvecklas till det bättre. När styrbordsvakt och första kvarter förfångar posterna, gör vi det med engagemang och glädje! Det är otroligt slitsamt att gå vakt fyra timmar, ”vila” fyra timmar, åter vakt fyra timmar och så vidare. Vi väljer att göra det bästa av situationen och självklart är det tillåtet att ha skoj på jobbet! Med god kommunikation medverkar vi till ett gott samarbete med tredje kvarter som tillsammans med oss utgör hela styrbordsvakt.
När vi förfångar poster innebär det att vi bemannar olika positioner ombord; glasvakt, frälsarkranspost, rogängare samt loggast. Posterna medför olika arbetsuppgifter och varje post ansvarar varje person för under en timme därefter sker ett byte. Under vaktens samtliga fyra timmar befinner sig någon utav oss bredvid VO som loggast och ägnar sig åt navigation. Slå i glas är glasvaktens åtagande, det vill säga slå i skeppsklockan varje hel och halvtimme och via ett beprövat system där varje klockslag har ett specifikt antal slag vet vi vad klockan är. Glasvakten ska även genomföra en maskinrond och checka att fartyget mår bra. För utkiken väntar en cirka tjugo meters klättring upp i förliga masten för att sedan rapportera till VO vad som finns och rör sig 360 grader runt fartyget. Frälsarkransposten sitter i konstant beredskap att slänga i en frälsarkrans ifall någon skulle falla överbord. Rogängaren är den person som står vid rodret och manövrerar oss framåt mot destination. Under varje timme är det även en av oss som är ”ledig”, den personen är behjälplig skepparn på däck tillsammans med vaktens fria kvarter, det vill säga tredje kvarter när första kvarter förfångar posterna.
Nu har vi snart Gran Canaria i sikte, avståndet är mindre än mellan Stockholm och Malmö. Vår resa är slut om några få dagar och tanken på hemfärd fylls med blandade känslor. Min inbyggda ”skalman” mat-och-sovklocka längtar efter mina normala vardagsrutiner men på samma gång känner jag en viss separationsångest, jag kommer sakna tampar, allemans bad och besättningen!
FC hälsar till alla han känner.
/Sundin
-
-
Darwiche
-
-
Friholm
-
-
Pettersson
-
-
Savatovic
-
-
Skoj på jobbet
-
-
Styrbordsvakt
-
-
Wallin