
Resebrev HMS Gladan 2013-11-27.
Skeppstid: kl 01:30
Läge: N 19° 46´ W 041° 26´. Avstånd Las Palmas: 1520 nm. Avstånd St Barth: 1230 nm. Avstånd Cape Verde: 960 nm. Avstånd Ekvartorn: 1200 nm
Kurs: HK 265 . Fart: 6-7 kn
Väder: Varma vindar, månen i nedan kom upp 0200, regnskur . Temperatur luft: 23°C. Temperatur vatten 26°C. Vindriktning: NordOstlig. Vindstyrka: 5-9 m/s
Segelsättning: Krysställ med fisherman och bredfock.
God kväll kära läsare!
Det är nu midnatt ombord på HMS Gladan och tredje vakten har nyss förfångat posterna. I skrivandets stund slörar vi mot mål på västlig kurs och för andra natten i rad har man kunnat känna lite kyligare nord, nord-ostliga vindar. Under dagen har denna vind så tacksamt ökat från lättvind på 4-5 m/s till stadiga 7-8 m/s. Detta har medfört att farten och utsikterna för att kunna nå mål i tid förbättrats och ombord antar man en mer munter stämning.
Under morgonen igår fick vi chans att samtidigt se planterna Merkurius, Saturnus, Jupiter och Mars på en och samma gång.(Det är fantastiskt att ha med en uppsättning motiverade och morgonpigga instruktörer i astronomisk navigation.) Inlärningskurvan har alltså varit mycket snäv. Så för nära och kära kan man bara ge tipset om att ta med en kadett (alternativt en instruktör i astronomisk navigation) ut från stadens ljus för att skåda detta makalösa skådespel och på samma gång lära er något om våra himlakroppar.(Glöm inte kaffet)
Ombord har man märkbart kommit in i lunket eller rutinerna som innebär att vi går vakt, tar några solhöjder, har lite segelexercis, äter mat, räknar på observationer för att ta ut vår position och som vanligt i mån av tid försöker vi sova. Det som skiljer dagarna åt är vår uppställning mitt på dagen då vi har nyhetsuppläsning, föredrag och diverse hopkok av roliga och intressanta lektioner som befälslaget håller i. Värt att nämna är att vår 3.Officer och 4. Skeppare idag hade Jeopardy och agerade Magnus Härenstam när vi förhördes i frågor om sjötermer. Sedan fick 3. Skepparen toppa av detta genom att förhöra oss kring riggens alla komponenter.
Militärhögskolan Karlberg kom på besök sista veckan innan vi begav oss ut på denna resa och kom med förfrågan om mer reflektion. Således har jag kokat ihop en mer personlig reflektion som jag nu delar med mig av så att ni där hemma får en bild av vad som kan finnas i huvudet på en kadett
I egenskap av både kappseglare och fritidsseglare är det en dröm att få korsa atlanten med ett segelfartyg. Det är inte av anledningen att man vill kunna ha några röda byxor eller diskutera sina erfarenheter med de ”gamle” man möter i hamnen hemma i Bohuslän. Det är inte heller att få komma till värmen och njuta av fina sandstränder. Den stora anledningen till att man vill korsa atlanten är att vara utlämnad till de yttre krafter som man kan stöta på här ute och likaså i vår framtida tjänst. Det är således en unik chans för oss kadetter att behöva planera långsiktigt, navigera efter himlakropparna och framförallt utvärdera sin egen reaktion på att vara i en grupp under längre tid och delvis under ogynnsamma förhållanden.
När jag förfångat utkiken faller mina tankar ofta tillbaka på min far (självklart bibehåller jag god uppmärksamhet). Jag önskar att du vore här och kunde få uppleva det fantastiska som jag hittills har fått uppleva. (Jag ser dig här ibland vid ratten i ditt slitna mustoställ).
Till allas respektive:Alla verkar att må mycket bra och är vid gott humör. De värsta krämporna är någon förkylning och solbränna.
Till min familj, vänner och flickvän:Jag älskar er och tänker på er! Det är snart jul och jag ser fram emot att få dricka julmust, äta pepparkakor och öppna presenter tillsammans med er.
Flkd Henrik Uppström
Tillägg straxt innan utläggning på bloggen:Vi har just nu en ”månregnbåge” över himlen. Ett fantastiskt fenomen, svagt men tydligt. Det visste jag inte att det fanns… / L Saa